Dat concludeert de Britse marktanalist Transport Intelligence (TI) in zijn nieuwste rapport over de impact van de coronacrisis op het wegtransport.

De markt voor het Europese wegvervoer kromp in 2020 met 5,9%. Voor 2021 verwacht TI dat de markt 1,5% achterblijft bij het niveau van 2019. Het binnenlandse vervoer (-1,4%) doet het daarbij iets beter dan het internationale wegtransport (-1,6%).

Industrie

TI ziet een aantal lichtpuntjes voor 2021. Zo lag de productie in de Europese industrie in januari hoger dan in dezelfde maand in 2020. Wel is er veel onzekerheid, vooral door het onvoorspelbare gedrag van consumenten. Tijdens de lockdowns hebben zij jun spaargeld veelal opgepot. De uitgaven in goederen beginnen weer op gang te komen, maar voor volledig herstel moeten ook de uitgaven aan diensten weer op peil komen. De reisbeperkingen in de EU staan die uitgaven vooralsnog in de weg.

De grensmaatregelen vormden in 2020 en het eerste deel van dit jaar ook een directe belemmering voor het wegvervoer. Lange wachttijden en gestrande zendingen waren het gevolg. TI verwacht dat versoepeling van de maatregelen het internationale wegvervoer weer zal aanzwengelen.

Vaccinatie

De analist wijst verder op de trage uitvoering van vaccinatieprogramma’s in Europese lidstaten. Samen met de nieuwe coronagolf waar veel landen mee te kampen hebben en de opkomst van nieuwe virusvarianten, blijft de trage vaccinatie zijn schaduw vooruitwerpen, stelt TI. Tegelijkertijd blijft de omzet in veel sectoren op peil ondanks de pandemie, wat een goed teken is voor het herstel in de rest van het jaar.