Het Amerikaanse Hyzon denkt dat de transitie naar emissievrij vervoer met waterstoftrucks het snelst zal gaan in Europa. Met zijn fabriek in Groningen en de nieuwe leasedienst verwacht het bedrijf hierin een belangrijke rol te kunnen spelen.

Door de beschikbare subsidieregelingen en plannen voor een waterstofinfrastructuur in Europa, moet het volgens het bedrijf op termijn mogelijk zijn om de vrachtwagens aan te kunnen bieden tegen een ‘total cost of ownership’ die gelijk is aan die van een dieseltruck.

Winschoten

Hyzon heeft een fabriek in het Groningse Winschoten, waar het bedrijf naar eigen zeggen 2.000 voertuigen per jaar kan produceren. De fabrikant heeft voor de productie een joint venture opgericht met de Nederlandse waterstofspecialist Holthausen. Onlangs haalde het bedrijf in Nieuw-Zeeland een order binnen voor 1.500 waterstoftrucks, die in Winschoten gebouwd zullen worden.

Hyzon komt voort uit Horizon Fuell Cell Technologies, een bedrijf uit Singapore. Dat ontwikkelt al meer dan 17 jaar technologie voor waterstofcellen voor commerciële doeleinden. In oktober vorig jaar nam de Franse brandstofgigant Total een belang in het bedrijf.