Dat zei energiecommissaris Kadri Simson vorige week tijdens een toespraak voor de Amerikaanse handelskamer in Brussel. De voorstellen van de Commissie worden in juni verwacht. Het EU-pakket van juni ‘omvat een herziening van onze wetgeving voor energie-efficiëntie en hernieuwbare energie,’ zei Sim­son. ‘Het zal ook voorzien in maatregelen voor duurzame mobiliteit en voorstellen om de regeling voor de handel in emissierechten uit te breiden naar sectoren als de bouw en het wegvervoer.’

De Europese Commissie zoekt naar manieren om de CO2-uitstoot in het vervoer te kunnen beprijzen. Uitbreiding van het ETS-systeem lijkt volgens Brussel een kosteneffectief instrument om dat te doen. De uitbreiding van de emissiehandel naar het wegvervoer ligt op tafel sinds de installatie van de nieuwe Commissie in december 2019. Tot nu toe stelde Brussel zich echter op het standpunt dat de voors en tegens van de maatregel nog moesten worden afgewogen.

Vrachtwagenheffing

Critici van emissiehandel in het wegvervoer wijzen erop dat er al andere instrumenten zijn om de uitstoot in het vervoer omlaag te brengen, zoals emissienormen voor auto’s en vrachtwagens. In verschillende landen, waaronder Nederland, wordt bovendien gewerkt aan een vrachtwagenheffing. Als zowel de vrachtwagenheffing als het ETS zou worden ingevoerd voor het wegtransport, krijgt de branche te maken met twee maatregelen die grotendeels hetzelfde doel dienen.

De eventuele uitbreiding van de emissiehandel naar het wegvervoer kent nog veel vraagtekens. Zo zal Brussel uitsluitsel moeten geven over de vraag of de brandstofgebruikers (automobilisten en transporteurs) de rechten moeten verwerven of dat die bij de leveranciers komen te liggen. De angst is dat de uitbreiding van de handel tot stijgende brandstofprijzen zal leiden, omdat de verwachting is dat leveranciers zullen besluiten de kosten door te belasten. Verder staat de vraag nog open of de rechten vervolgens ook verhandeld kunnen worden, iets wat de impact van het ETS op de prijsdynamiek verder vergroot.

Het wegvervoer en ook de bouw zijn nu in afwachting van wat de Europese Commissie in juni gaat melden, maar het ETS-systeem gold al voor de industrie en de luchtvaart. In september vorig jaar werd bekend dat ook de scheepvaart binnen de scope van de Europese emissiehandel zou gaan vallen, maar dan alleen in Europese wateren.

Timmermans

Simsons collega-commissaris Frans Timmermans heeft zich tot nu toe ook uitgesproken tegen uitbreiding van het ETS naar het wegvervoer, vanwege het prijsopdrijvende effect. In tegenstelling tot Simson houdt de Nederlander ook nu een slag om de arm. Tijdens een toespraak voor de conferentie van handelsvereniging Eurogas, gehouden op dezelfde dag als de toespraak van Simson, zei Timmermans dat uitbreiding van de emissiehandel nog ‘wordt geanalyseerd’, meldt de nieuwswebsite Euractiv.