Daarmee verhoogt het concern het budget voor elektrisch vervoer met 60% ten opzichte van eerdere plannen. Tegelijkertijd zegt Traton de investeringen in de ontwikkeling van voertuigen met een verbrandingsmotor te verlagen. In 2025 gaat nog een vijfde van het budget voor productontwikkeling naar conventionele aandrijvingen.

In tegenstelling tot andere grote spelers in de markt, ziet Traton geen grote toekomst voor trucks op waterstof. Meestal zullen puur elektrische vrachtwagens beter presteren dan hun waterstof-tegenhangers, stelt het bedrijf.

‘Dit komt doordat waterstofvrachtwagens in vergelijking met elektrische vrachtwagens die alleen door batterijen worden aangedreven, één groot nadeel hebben: slechts een kwart van de energieopbrengst wordt uiteindelijk gebruikt om het voertuig aan te drijven, terwijl de andere drie kwart verloren gaan. Bij elektrische vrachtwagens is dit andersom’, zegt Matthias Gründler, ceo van Traton.

Lange afstanden

Juist bij wegvervoer over lange afstanden komt de e-truck tot zijn recht, meent Gründler. Hoe intensiever de vrachtwagens en batterijen worden ingezet, hoe kostenefficiënter het gebruik volgens hem wordt.

Voor voertuigen met waterstofaandrijving ziet Traton hoogstens een rol in nichemarkten. Bijvoorbeeld op plekken waar groene waterstof goedkoop is, zoals in de buurt van windparken of in havens.

Eerder al liet Scania weten meer te zien in batterij-elektrische vrachtwagens dan in waterstof. Het Zweedse bedrijf heeft hogere verwachtingen van nieuwe accutechnologie waardoor de opslagcapaciteit per kilo batterij steeds verder wordt opgeschroefd en volledig elektrische aandrijving meer kosten­effectief wordt.

Opvallend genoeg presenteerde de Duitse zuster MAN afgelopen najaar nog een roadmap voor het wegvervoer waarin juist wel een grote rol is weggelegd voor vrachtwagens met brandstofcel.