Dat blijkt uit de cijfers over het vierde kwartaal van 2020 die het bedrijf heeft gepubliceerd. De Hongaarse transportreus zet de stijgende lijn uit het derde kwartaal voort, toen een verlies van ruim een miljoen euro de boeken in ging. Daarmee sluit Waberer’s het jaar af met een nettoverlies van 15,2 miljoen euro, tegen -23,4 miljoen euro een jaar eerder.

De omzet van het Hongaarse transportconcern kwam in het vierde kwartaal uit op 143 miljoen euro, 16,6% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens Waberer’s is die daling te wijten aan het afslanken van de vloot voor het internationale transport. Vorig jaar verkleinde het bedrijf het wagenpark van bijna 4.000 trucks naar 2.800 nu. Het aantal chauffeurs daalde met ruim een derde naar 3.500. De omzet in het internationale transport daalde daardoor in het vierde kwartaal met ruim 30%. In de regionale contractlogistiek steeg de omzet juist met bijna 13%. Over het hele jaar gemeten kwam de omzet uit op 569,3 miljoen euro, tegen 696,2 miljoen euro in 2019.

Ebit

Het bedrijfsresultaat (ebit) kwam in het vierde kwartaal uit op 3,5 miljoen euro, het hoogste niveau sinds jaren. Een jaar eerder noteerde het concern nog een bedrijfsresultaat van -0,6 miljoen euro. Over 2020 bedroeg de ebit 55,3 miljoen euro, tegen 58,4 miljoen euro in pre-coronajaar 2019.

Waberer’s worstelt al lange tijd met zijn winstgevendheid door dunne marges en de hevige concurrentie in het Europese wegtransport. Ook voor de coronacrisis lukte het het bedrijf al niet om uit de rode cijfers te komen. De coronacrisis en brexit-perikelen zetten de resultaten van het bedrijf verder onder druk.

In juni vorig jaar maakte Waberer’s bekend dat het zich deels wilde terugtrekken uit de spotmarkt, om meer in te zetten op contractvervoer. Na afloop van het derde kwartaal van 2020 meldde het bedrijf dat er een ‘keerpunt’ aanstaande was. Een half jaar later constateert Waberer’s dat het nieuwe operationele model zijn vruchten begint af te werpen. ‘We verwachten verdere efficiencyverbetering’, schrijft het concern bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Hoewel Hongarije onlangs opnieuw een lockdown heeft afgekondigd, verwacht Waberer’s minder corona-gerelateerde problemen dan een jaar geleden. Het regionale contractvervoer en de andere Hongaarse activiteiten van het bedrijf blijken inmiddels behoorlijk resistent tegen de pandemie, zo schrijft Waberer’s in de toelichting.

Achtbaan

Ceo Barna Erdélyi van Waberer’s noemt het afgelopen jaar een achtbaan. ‘We stonden voor de uitdaging om onze medewerkers te beschermen en de continuïteit van onze klanten te ondersteunen en kregen te maken met extreme en onvoorspelbare volatiliteit in de vraag naar logistieke diensten.’

Erdélyi wijst verder op de nieuwe aandeelhoudersstructuur van het bedrijf. Afgelopen zomer deed Mid Europa Partners zijn meerderheidsbelang van 72% van de hand aan een groep beleggers onder aanvoering van de Hongaarse vastgoedpartij Indotek Group.