Dat schrijft het Belgische brancheinstituut ITLB in haar conjunctuurenquête over 2020. De activiteit in het nationale Belgische wegvervoer daalde vorig jaar gemiddeld met 16,9% ten opzichte van een jaar eerder. In 2019 bedroeg die daling nog 2,2%. In het internationaal vervoer was de klap nog iets groter, met een min van 18,5% (in 2019: -5,5%).

Toch daalde het aantal faillisementen in het Belgische wegvervoer met 40% naar 97. ‘Dat geeft een vertekend beeld’, schrijft het ITLB. ‘Die daling is immers grotendeels kunstmatig en vooral te wijten aan de diverse maatregelen die de overheid nam om de economische impact van het coronavirus te minimaliseren. We kunnen ons dus verwachten aan een inhaalbeweging en mogelijk bloedrode cijfers.’

Mineur

Belgische transportondernemers werden vooral in de eerste helft van het jaar flink geraakt door de coronacrisis. In het derde kwartaal volgde enig herstel, al bleven de cijfers in het negatieve hangen. Begin november kondigde de federale regering een tweede lockdown aan, waardoor de sector het jaar afsloot in mineur.

Uit de enquête blijkt verder dat Belgische vervoerondernemingen hun kosten gemiddeld minimaal zagen dalen, met 0,1%. In 2019 was dat nog een stijging van 8%. De vrachtprijzen daalden met 0,5%. De personeelsbestanden van zowel de chauffeurs als van de niet-rijdende medewerkers zijn licht gedaald. De scherpste daling deed zich voor in het tweede kwartaal van het jaar.