Westport is het bedrijf achter het HPDI-inspuitsysteem waar onder meer Scania mee werkt. Tijdens proeven met een verbrandingsmotor op waterstof met datzelfde inspuitsysteem, noteerde het bedrijf koppel- en vermogenswaarden die niet onderdoen voor traditionele verbrandingsmotoren.

In januari startten Westport en Scania een onderzoek naar toepassing van de H2-verbrandingsmotor. ‘Hoewel er nog veel werk aan de winkel is, zijn onze eerste testresultaten bemoedigend’, zegt ceo David Johnson van Westport Fuel Systems.

Volgens Westport veroorzaakt de technologie bijna geen CO2-uitstoot en is de verbrandingsmotor fors goedkoper dan brandstofcel-techniek. Westport denkt dat de motor ook geschikt is voor toepassing in het spoorvervoer en de maritieme sector.

Brandstofcel

De meeste bedrijven die werken aan waterstofaandrijvingen, kiezen voor een brandstofcel. Voertuigen met brandstofcel hebben een elektrische motor aan boord die door de brandstofcel van stroom wordt voorzien. Een H2-verbrandingsmotor lijkt veel meer op conventionele vrachtwagenaandrijvingen, waarbij waterstof als brandstof wordt gebruikt.

Groot nadeel van de H2-verbrandingsmotor is het hogere verbruik. Daar staat tegenover dat de techniek relatief eenvoudig en robuust is. Onder meer truckbouwer MAN ziet daarom in de H2-verbrandingsmotor een ideale overbruggingstechniek naar de brandstofcel.