De orderboeken van Jan de Rijk zitten na wat hick-ups, vorig jaar aan het begin van de coronacrisis (onder meer bij de retail), weer goed vol en de eigenaar/naamgever blijft ondanks zijn leeftijd nauw betrokken bij het wel en wee van het familiebedrijf, dat met een omzet van 230 miljoen euro behoort tot de eredivisie van het Nederlandse wegtransport.

Dagelijkse leiding

De dagelijkse leiding laten de Brabantse ondernemer en zijn vrouw Jacqueline, sinds jaar en dag zijn zakelijke rechterhand, al sinds 1994 over aan een externe directie, die sinds anderhalf jaar wordt geleid door Fred Westdijk, maar dat wil niet zeggen dat het echtpaar niet bijna dagelijks even poolshoogte neemt op het hoofdkantoor in Roosendaal, waar de twee aandeelhouders nog steeds een kantoor delen. Het ritje vanuit hun woonplaats, vlak over de grens in België, is snel gemaakt.

Vroeger werden de belangrijkste besluiten over investeringen meestal genomen aan de keukentafel thuis, vertelde Jan de Rijk enkele jaren geleden aan deze krant. Er is weinig reden om aan te nemen dat die tafel, tenminste in figuurlijke zin, is verdwenen. Daarvoor is Jan de Rijk Logistics te veel een familiebedrijf. Dat is ook altijd een beetje de stille kracht achter het bedrijf geweest. Snel besluiten nemen en dan vooral kilometers maken. Als Jan de Rijk aan een ding een hekel had en heeft, is het vrachtwagens met zijn naam erop die stilstaan.

Luchtvrachttrucken

Voor de Brabantse wegvervoerder begon het vijftig jaar geleden allemaal met twee trucks en het idee om lading snel over de weg tussen luchthavens te vervoeren voor airlines, allereerst de KLM. De nationale carrier kon zo geheel Europa afstropen voor lading en het via Schiphol in de wereld transporteren. In dat concept werd Jan de Rijk zelf – ‘Ik reed toen allereerst nog in dienst van expediteur Gelders’ – een essentieel onderdeel.

Het maakte beide bedrijven uiteindelijk groot in de luchtvracht en zorgde ervoor dat de logistiek ondernemer nog steeds wordt gezien als geestelijk vader van het luchtvrachttrucken in Europa. Een rol waarvoor hij enkele jaren geleden nog de Martin Schröder-prijs ontving uit handen van die andere Nederlandse luchtvrachtpionier Martin Schröder, de inmiddels bijna 90-jarige oprichter van Martinair.

Tekst gaat verder onder de foto

Rollerbanen

Ofschoon andere wegvervoerders, zoals Van Swieten, eerder in de luchtvrachtmarkt actief waren, kwam Jan met de kloeke vinding om de trucks te voorzien van ouderwetse rollerbanen, waardoor luchtvrachtcontainers snel konden worden geladen en gelost tussen luchthavens. Na eerst Frankfurt Airport kwamen er diensten op Parijs, Brussels Airport en andere Duitse luchthavens, herinnert de Brabander zich. Zo liet hij de concurrentie ver achter zich. Tegenwoordig zet het bedrijf dagelijks duizend trucks op de weg, waarvan min of meer de helft tussen de Europese luchthavens pendelt en in het internationaal vervoer actief is.

Zelf blijft Jan de Rijk bescheiden over zijn rol in de luchtvrachtmarkt, maar hij wil toch niet onvermeld laten dat de wegvervoerder vorig jaar weer een tandje heeft moeten bijzetten in de luchtvracht, gezien het groot aantal chartervluchten van expediteurs en extra e-commerce-lading door de coronacrisis. ‘Nog steeds zijn wij in de luchtvrachttrucking marktleider in Europa, ofschoon we tegenwoordig natuurlijk veel meer zijn dan alleen een grote luchtvrachttrucker.’

1500 winkels

Volgens algemeen directeur Fred Westdijk van Jan de Rijk wordt dat laatste wel eens vergeten in de markt. ‘Wie weet dat wij ook een grote speler zijn in de retail in Nederland en België en wekelijks zo’n 1500 winkels bevoorraden?‘ Ter illustratie van deze diversiteit als logistiek dienstverlener, noemt hij wat omzetcijfers. Zo levert de divisie internationaal transport van Jan de Rijk, waaronder luchtvracht valt, grofweg de helft van de totale jaarlijkse omzet van 230 miljoen euro. De overige divisies, Intermodal, Benelux (onder meer retail en healthcare), Forwarding en Contractlogistiek, zijn respectievelijk goed voor 30 miljoen, 50 miljoen, 20 miljoen en 20 miljoen euro, stelt hij.

‘De focus op luchtvracht, dat ongeveer de helft van de inkomsten in het internationaal vervoer levert, doet dan ook geen recht aan onze naam als logistiek dienstverlener.’  Zo is het bedrijf in de automotive de huisvervoerder voor diverse truckfabrikanten sinds de overname van De Rooy Logistics in 2015, schetst Westdijk. Die rol als logistieke dienstverlener beperkt zich daarbij niet alleen tot het transport: Jan de Rijk verricht tegenwoordig ook een groot deel van de contractlogistiek voor de Eindhovense vrachtwagenfabrikant DAF Trucks, inclusief assemblage van onderdelen zoals complete uitlaatsystemen.

Speciaal vervoer

Op het gebied van speciaal vervoer bezit het bedrijf een grote expertise wat betreft transport van complete vliegtuigmotoren binnen Europa, terwijl het in de contractlogistiek ruim 130.000 vierkante meter aan opslag beheert, waarvan alleen al 40.000 vierkante meter op de hoofdvestiging in Roosendaal. Een nieuwe pharma-centrum (6000 vierkante meter) wordt momenteel gebouwd in Vianen, waar ook dochterbedrijf Omega Logistics (Houten) een nieuw onderdak zal krijgen. Voor een grote nieuwe klant, waarvan de naam nog niet mag worden onthuld, wordt een compleet automatisch dc (autostore) in Roosendaal opgezet voor de zomer van dit jaar.

Voor de toekomst wil Westdijk nog eens 10.000 vierkante meter opslag toevoegen aan de hoofdvestiging, en een vergelijkbaar loods-oppervlak staat gepland voor de vestiging in Eindhoven. Maar deze projecten zijn voorlopig ‘geparkeerd’ totdat er concrete toezeggingen zijn van klanten.

Tekst gaat verder onder de foto

Jan de Rijk, distributiecentrum

Railvervoer

Westdijk wijst er tevens op dat Jan de Rijk in het intermodaal transport (lees spoorvervoer) de komende tijd sterk wil groeien. Momenteel zijn er al twee eigen railshuttles per dag, tien keer in de week, van Duisburg naar Milaan. ‘Omgerekend zijn dat 64 trucks per dag en 640 per week. Wij denken voor de toekomst ook andere lijnen op te kunnen bouwen. Zo is Polen voor ons interessant, en nog een aantal andere bestemmingen, zoals Spanje. De reden dat wij meer op rail willen inzetten, is dat wij ook die vergroeningsacties zien in de EU, die een keer een wissel gaan trekken op het wegvervoer.’

Verkoop? Daar heeft Jan de Rijk ‘het te druk’ voor

Jan en Jacqueline de Rijk, de eigenaren van Jan de Rijk Logistics, hebben geen concrete verkoopplannen voor het transportbedrijf. ‘Aan verkoop denk ik niet. Het is hartstikke druk, we hebben nog veel plannen en draaien goed. Er is dan ook helemaal geen noodzaak toe’, aldus Jan de Rijk. Zijn vrouw wijst er wel op ‘dat er soms fusies en allerlei zaken’ het pad van het tweetal kruisen. ‘Natuurlijk kijken wij er dan naar, maar wij zijn er momenteel gewoon niet zo mee bezig.’ De twee kinderen, inmiddels 40 en 35, zullen straks het stokje overnemen en voor de noodzakelijke continuïteit blijven zorgen, verzekeren zij. ‘Die zijn ook enorm betrokken met het bedrijf en weten van de hoed en rand. Die komen straks in onze schoenen te staan en gaan gewoon door, samen met de directie’, aldus Jacqueline de Rijk.