Dat blijkt uit een enquête van de internationale transportkoepel IRU onder 800 bedrijven uit 20 landen.

Door de coronacrisis verdween het tekort aan chauffeurs wat naar de achtergrond. Het aandeel onvervulde vacatures daalde vorig jaar in Europa van 24% naar 7%. De ondervraagde transportbedrijven verwachten dat de economie dit jaar verder zal aantrekken, waardoor het tekort weer zal oplopen.

Ook buiten de EU vrezen ondernemers een tekort. In Turkije gaat het om 20%, in Rusland 24% en in Uzbekistan blijft naar verwachting een derde van de vacatures onvervuld.

Onderwijs

‘Een tekort aan chauffeurs bedreigt het functioneren van het wegvervoer, de toeleveringsketens, de handel, de economie en uiteindelijk de werkgelegenheid en het welzijn van de inwoners’, waarschuwt IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto. ‘Dit is geen kwestie die kan wachten, er moet nu actie worden ondernomen.’ De IRU wijst op het belang van onderwijs en certificering om het tekort aan te pakken.