‘Ze volgt hiermee blind het werkgeversstandpunt dat de nieuwe regels niet deugen en op de schop moeten’, zegt BTB-voorzitter Frank Moreels.

‘De minister gebruikt het argument dat deze nieuwe cabotageregels de Vlaamse transportbedrijven zullen schaden, maar de echte vijand is de sociale dumping. Als ze de Vlaamse transportbedrijven echt wil steunen moet ze die kanker bestrijden, niet Europa en het mobiliteitspakket die deze strijd wel zijn aangegaan.’

Concurrentie

De sociale dumping zorgt er volgens de transportvakbond voor dat Vlaamse bedrijven het steeds moeilijker krijgen om te concurreren tegen bedrijven die massaal goedkope chauffeurs aan het werk zetten via postbusfirma’s.

‘Dankzij de soepele cabotageregels konden deze goedkope chauffeurs vrijwel onbeperkt in ons land rondrijden. Het mobiliteitspakket maakte daar afgelopen zomer eindelijk komaf mee, door de terugkeerplicht van de chauffeur en vrachtwagen naar het land van herkomst en een verstrenging van de cabotageregels. Dit dreigt met de aanval op het mobiliteitspakket teniet te worden gedaan’, aldus nog Moreels.

Lees ook: België start rechtszaak tegen nieuwe Europese cabotageregels