Het gaat om een claimzaak die Elvis al in 2019 heeft aangespannen, maar waar nog geen exact claimbedrag bij was vastgesteld. In totaal vertegenwoordigt Elvis 231 bedrijven met een gezamenlijk wagenpark van ruim 17.000 trucks. In 2017 claimde Elvis ook al 176 miljoen euro bij Daimler.

Alle grote Europese vrachtwagenbouwers deden mee aan het truckkartel, dat van 1997 tot en met 2011 actief was. Door de illegale prijsafspraken betaalden kopers jarenlang te veel voor nieuwe vrachtwagens. Ook hun verzekeringen, die veelal gebaseerd zijn op de aanschafprijs, vielen daardoor te hoog uit.

Haast

De verboden prijsafspraken door de fabrikanten kwamen medio 2016 aan het licht. Aangespoord door claimbureau’s maken bedrijven haast met hun schadeclaims, omdat na half 2021 verjaring dreigt. Opgeteld gaat het wereldwijd om een miljardenbedrag.

In Nederland kwam MKB-Claim afgelopen september met een claim van 410 miljoen euro tegen DAF. In mei werd bekend dat Deutsche Bahn (DB) 385 miljoen euro eist. DB heeft voor de rechtszaak een aparte dochteronderneming opgezet die ook de claims van tweehonderd expediteurs en transportbedrijven en zelfs het Duitse leger heeft verzameld.

Boetes

In 2016 legde de Europese Commissie kartelboetes op van in totaal bijna drie miljard euro aan Daimler , Iveco, DAF en Volvo/Renault. Scania ontkende aanvankelijk betrokkenheid maar kreeg later toch een boete van bijna 900 miljoen euro.