De nieuwe achterkant moet volgens Krone het aantal ongelukken met dodelijke afloop met 78% verminderen. Het aantal zware verwondingen zou met 49% omlaag gaan. De aanpassing is vanaf deze maand verkrijgbaar voor nieuwe opleggers van de fabrikant.

Gevaar

Uit Duits onderzoek blijkt dat de achterzijde van trailers een groot gevaar vormen voor achterop rijdende auto’s omdat zij onder het voertuig terecht komen en zich klemrijden. Eerder kondigde de EU daarom nieuwe regels aan voor het ontwerp van opleggers, die op 1 september ingaan. Zo mag de maximale afstand tot aan het wegdek vanaf dan 45 centimeter zijn in plaats van de huidige 55 centimeter. Ook moet de krachtabsorptie van de constructie verdubbeld worden.

Om aan die eisen te voldoen heeft Krone de bescherming tegen klemrijden opnieuw ontworpen en gebruikt het bedrijf ander staal en andere bevestigingsmethoden. De nieuwe achterzijde is 22 kilo zwaarder en minimaal 200 euro duurder, zo waarschuwt het bedrijf.