Dat blijkt uit de jaarcijfers van de tunnelexploitant. Getlink moest in 2020 een netto verlies incasseren van 113 miljoen euro, dat was een jaar eerder nog een winst van 156 miljoen euro. Het resultaat (ebitda) kwam uit op 328 miljoen euro. De omzet daalde met 24% naar 816 miljoen euro.

Vooral het vervoer van personenauto’s ging met een min van 46% hard onderuit. Getlink vervoerde vorig jaar een kleine 1,4 miljoen auto’s, waarmee het aantal trucks op de shuttle nu hoger ligt dan het aantal personenwagens.

Europorte

Spoorgoederenvervoerbedrijf Europorte, een dochteronderneming van de Getlink Group, zag zijn omzet met 2% dalen naar 123 miljoen euro. Het goederentreinverkeer door de Eurotunnel nam door de coronapandemie en de Brexit af van 2.144 treinen met 1.390.303 ton goederen naar 1.736 treinen met 1.138.213 ton.

Directeur Yann Leriche van getlink zegt dat hij met het oog op de coronacrisis en moeizame brexit niet ontevreden is met de resultaten.