Dat blijkt uit cijfers van koepelorganisatie van autofabrikanten, Acea. In januari gingen 1.204 trucks over de toonbank, het hoogste niveau sinds januari een jaar eerder. Toen kregen 1.352 ondernemers de sleutels van hun nieuwe voertuig overhandigd. In december bereikte de verkoop van zware trucks met 553 een dieptepunt. Bij middelzware voertuigen (zwaarder van 3,5 ton) is het beeld hetzelfde. In januari werden er 1.353 verkocht, tegen 1.514 in januari 2020.

Gemeten over hele EU daalde het aantal registraties van nieuwe zware vrachtwagens in januari licht (-3,3%) tot 19.227 eenheden. De markten in Centraal-Europa lieten in januari sterke resultaten zien (+ 8,7%), terwijl Italië onder de grootste West-Europese markten het enige land was met een plus (8,7%) ten opzichte van vorig jaar.

Omzet

Het CBS heeft vrijdag omzetcijfers voor de bedrijfsautobranche in 2020 gepubliceerd. Bij de zwaardere bedrijfsauto’s lag het omzetverlies in 2020 op 9,4%. Na een opleving in het derde kwartaal moesten truckverkopers in het vierde kwartaal weer inleveren.

Truckfabrikant Daimler zag in het pandemiejaar 2020 forse dalingen. In zowel de Noord-Amerikaanse markt als Europa verkocht het concern 30% minder trucks, meldt Daimler bij de presentatie van de jaarcijfers. In het tweede kwartaal, dat het zwaarst werd getroffen door COVID-19, daalden in april en mei de truckmarkten in Noord-Amerika en Europa zelfs met meer dan de helft ten opzichte van het voorgaande jaar.