In de meeste gevallen gaat het laden en lossen van vrachtwagentrailers handmatig, constateert het Vlaamse innovatieplatform voor de logistieke sector, VIL. Het zijn tijdsintensieve processen die zorgen voor vertragingen, fouten, schade, ongevallen en onnodige kosten. VIL heeft daarom met Universiteit Antwerpen en een aantal bedrijven onderzocht welke verbeteringen mogelijk zijn met automatisering.

Volgens de onderzoekers is er voor de meeste situaties wel een geautomatiseerde oplossing te vinden. Ze onderscheiden daarbij drie typen: Automated Guided Vehicle of AGV-based systemen, industriële robots die zich zelfstandig kunnen voortbewegen, one-shot-based systemen, die een volledige lading in één keer in en uit de trailer kunnen halen, en semi-automatische systemen, waarbij de menselijke interactie niet volledig weggelaten kan worden. De laatste optie is vooral interessant bij bijvoorbeeld complex stukgoed, schrijven de onderzoekers.

Businesscase

Onderdeel van het project was het uitwerken van een businesscase bij chocoladefabrikant Barry Callebaut. Via een one-shot-systeem werden 26 pallets in 10 minuten automatisch gelost zonder haperingen of schade. Dit levert een duidelijke tijdswinst op ten opzichte van de 45 minuten die het handmatig lossen momenteel in beslag neemt.

Deelnemers aan het project zijn naast VIL en de Universiteit Antwerpen Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Blue Projects, Group GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator Group, Tenneco, Vario Food Group, Volvo en Yusen Logistics (Benelux).