Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk kondigden vorig weekend plotseling testverplichtingen en extra controles voor het vrachtverkeer aan, wat direct leidde tot opstoppingen. Chauffeurs moeten zich registreren en een negatieve coronatest van maximaal 48 uur oud kunnen laten zien.

Volgens Duitse en Oostenrijkse media zijn de ergste files als gevolg van de controles achter de rug. Verreweg de meeste chauffeurs kunnen een coronatestbewijs laten zien, mede dankzij de extra ingerichte teststraten in het grensgebied.

Weerstand

Intussen groeit in Europa de weerstand tegen de Duitse controles. Eerder deze week eiste de Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken versoepeling van de maatregelen. Ook de ministers van Oostenrijk en Slowakije hebben bij de Duitsers bezwaar gemaakt.

PvdA-Europarlementariër Vera Tax heeft vragen over de kwestie gesteld aan de Europese Commissie. De EU-lidstaten hebben toegezegd zogeheten green lanes voor het vrachtverkeer in te richten, waarbij controles maximaal 15 minuten mogen duren. ‘Deze bizar lange files zorgen ervoor dat essentiële goederen, zoals bevoorrading van de supermarkten en medicijnen voor ziekenhuizen niet op tijd geleverd worden’, zegt Tax. ‘Het is absurd dat vrachtwagenchauffeurs aan Europese grenzen een negatieve coronatest moeten voorleggen terwijl ze dagenlang alleen in hun cabine zitten.’