Waterstofvoertuigen zijn meestal afhankelijk van een tankstation op het eigen terrein. Voor potentiële eigenaars van deze voertuigen is het in de testfase net een stap te ver om te investeren in een complete waterstofinfrastructuur. Uit een inventarisatie blijkt dat er voldoende bedrijven in Gelderland bereid zijn om over te stappen op waterstof voor hun voertuigen na een gedegen testfase. De H2Milkrun faciliteert dat, stellen de initiatiefnemers.

Mobiel waterstoftanksysteem

De samenwerkende bedrijven ontwikkelen twee vrachtwagens die zelf rijden op waterstof en fungeren als mobiel waterstoftanksysteem. De partners van het project H2Milkrun willen zo de mobiele waterstofpomp naar het bedrijf brengen, zoals de melkboer van weleer. Bevalt het, dan kunnen de bedrijven vervolgens overgaan tot aanschaf van een eigen waterstoftankstation. De H2Milkrun is daarmee in de eerste plaats een demo-mechanisme om bedrijven over de streep te trekken.

Het consortium achter H2Milkrun bestaat uit zeven Gelderse bedrijven. Naast truckbouwer Ginaf uit Veenendaal zijn dat MobiHy, HyMove, Veth Automotive, Rijngas, Toyota Material Handling Nederland en Stichting Wageningen Research. de partijnen hebben vanuit de provincie en de EU een subsidie van 719.712 euro ontvangen, goed voor bijna de helft van de benodigde eerste investering.