In 2019 bepaalde de rechtbank Amsterdam al dat de bezorgers geen zzp’ers zijn. De zaak was door vakbond FNV aangespannen. Deliveroo ging in hoger beroep tegen die uitspraak. De uitspraak betekent dat Deliveroo de cao beroepsgoederenvervoer met terugwerkende kracht moet toepassen. Overigens heeft Deliveroo ook tegen die uitspraak beroep aangetekend. Die zitting is in april.

Deliveroo besloot in 2018 de aflopende contracten van bezorgers niet meer te verlengen. In plaats daarvan konden ze als zelfstandig ondernemer aan de slag voor de maaltijdbezorger. Volgens FNV was er echter nog altijd een grote mate van afhankelijkheid van Deliveroo en zijn de verdiensten van de bezorgers steeds lager geworden.

Opeisen

Door de uitspraak van de rechter kunnen de maaltijdbezorgers een arbeidsovereenkomst bij Deliveroo opeisen, die met terugwerkende kracht geldt. ‘Met een arbeidsovereenkomst hebben de maaltijdbezorgers recht op het cao-loon, doorbetaling bij ziekte en wordt ook de tijd dat ze bij een restaurant moeten wachten doorbetaald’, zegt FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha. Volgens een woordvoerster van de vakbond kan dat per werknemer oplopen tot duizenden euro’s achterstallig loon.

Deliveroo is teleurgesteld in het oordeel van het gerechtshof en is van plan om weer beroep in te stellen. Volgens de maaltijdbezorger is in verschillende rechterlijke uitspraken in Nederland en andere Europese landen eerder geoordeeld dat het bedrijf wel degelijk zelfstandig werk biedt. Het is de vrijheid en flexibiliteit die onze bezorgers het allerbelangrijkste vinden, stelt het bedrijf. ‘Riders zou deze vrijheid en flexibiliteit worden ontzegd als zij verplicht zouden zijn op basis van een arbeidsovereenkomst te werken. Daarom blijven wij opkomen voor hun recht om als zelfstandige voor Deliveroo te kunnen werken.’

Verzekeringsplan

Deliveroo is verder teleurgesteld dat het verzekeringsplan dat het bedrijf heeft aangeboden aan bezorgers, door de rechter wordt gezien als indicatie voor een arbeidsovereenkomst. ‘Zo’n ouderwetse trade-off tussen flexibiliteit en bescherming voor onze riders zou niet behoren te bestaan.’