Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk kondigden afgelopen weekend plotseling testverplichtingen en extra controles voor het vrachtverkeer aan, wat direct leidde tot opstoppingen. Het gaat om belangrijke routes, vooral de Noord-Zuid-corridor door Tirol wordt veel gebruikt. Volgens Duitse media ontstonden deze week files van 40 kilometer voor de Brennerpas. Door de maatregelen is het aantal voertuigen dat de grens passeert gedaald tot maximaal 50 per uur.

Sinds zondag is de Duitse grens alleen nog open voor het vrachtverkeer en mensen die in Duitsland wonen. De regering in Berlijn maakt zich zorgen over nieuwe coronavarianten die rondgaan in bijvoorbeeld Tirol. Alle personen die Duitsland binnengaan en die in de afgelopen tien dagen in een of meer van de risicolanden geweest zijn, moeten zich registreren. Ook moeten zij een negatieve coronatest van maximaal 48 uur oud kunnen laten zien. De maatregelen gelden ook voor het beroepsgoederenvervoer. Hoeveel Nederlandse chauffeurs last hebben van de vertragingen, is onbekend.

Teststraten

In reactie op de grenscontroles is de Italiaanse overheid begonnen met het opzetten van teststraten voor beroepschauffeurs die via de Brennerpas door Oostenrijk richting Duitsland willen rijden. Inmiddels stellen de Italianen testkits ter beschikking in de ‘Drive Through Difesa’ die in aanbouw is in de buurt van de Brennerpas. Er worden volgens wegvervoerorganisatie TLN snel nog meer teststations gerealiseerd in de buurt van de grensovergang.

Om een soepele doorgang van goederenvervoer te garanderen, heeft de Europese Commissie vorig jaar een aantal regels vastgesteld, zoals het instellen van zogeheten Green Lanes. Die garanderen vrachtverkeer onbelemmerde doorgang bij grenzen. Om de interne markt open te houden, moeten de Europese binnengrenzen zonder beperkingen open blijven voor vrachtverkeer, bevestigde de Europese Raad vorige maand nog. Hoewel lidstaten lange tijd die regels hebben nageleefd, lijken verschillende landen nu toch het heft in eigen handen te nemen door vrachtverkeer extra maatregelen op te leggen.

De internationale vervoersorganisatie IRU vindt dat de EU Duitsland moet aanspreken op de grenscontroles. Volgens de IRU veroorzaken de Duitse maatregelen chaos en verstoren ze de belangrijke goederencorridors van oost naar west en van zuid naar noord. De IRU wijst erop dat dagelijks 7.000 vrachtwagens gebruik maken van de route door Tirol. Dat is gelijk aan het aantal trucks dat gebruik maakt van de route Dover-Calais.

Niets geleerd

TLN sluit zich aan bij kritiek die de internationale transportkoepel IRU eerder deze week al uitte. TLN-voorzitter Elisabeth Post wijst erop dat het internationaal goederenvervoer onmisbaar is voor de bevoorrading van winkels, apotheken en ziekenhuizen. ‘Daarom moet het vrachtverkeer zoveel mogelijk ongehinderd door kunnen rijden. Het kan niet zo zijn dat landen plotseling hun grenzen sluiten of uiteenlopende coronamaatregelen nemen en vrachtwagens massaal stil komen te staan.’ Post voegt daaraan toe dat ‘we schijnbaar niets hebben geleerd van de situatie van vorig jaar, toen in heel Europa duizenden vrachtwagens stilstonden’.

De Duitse regering sluit niet uit dat het land ook aan de Franse grens beperkingen zal invoeren. In Frankrijk neemt het aantal besmettingen met de Zuid-Afrikaanse variant op dit moment sterk toe.