De deelstaat Tirol probeert al een aantal jaren om het transitowegvervoer van Zuid-Duitsland naar Noord-Italië in te perken met rijverboden. Sinds het begin van dit jaar is in Tirol het nachtelijk transito-rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 7,5 ton uitgebreid naar Euro-6-trucks.

Deze week verscheen een advies door juristen van de Universiteit van Innsbruck. Die concluderen dat de Tiroolse maatregelen het transitoverkeer onevenredig hard raken en daardoor in strijd zijn met Europese regels. De Europese Commissie laat nu weten zich te verdiepen in het advies. Ook wil Brussel kijken naar oplossingen voor de verkeers- en milieuproblemen door het verkeer over de Brenner-route.

Hinder

Naast Duitse en Italiaanse overheden maken ook vervoersorganisaties bezwaar tegen de maatregelen. Eind vorig jaar stuurde het Arbeitskreises Alpentransit al een brandbrief naar de voorzitter van de Europese Comissie Ursula von der Leyen, mede ondertekend door TLN, waarin de organisatie waarschuwt dat de maatregelen tot grote hinder leiden bij het uitvoeren van reguliere transalpiene transporten binnen de Europese Unie.

Het rijverbod voor vrachtwagens geldt van 1 mei tot 31 oktober op werkdagen van 22.00 tot 05.00 uur en op zon- en feestdagen vanaf 23.00 uur. Van 1 november tot 30 april start het verbod om 20.00 uur.