Rijkswaterstaat bekeek sinds 2018 in samenwerking met de Verkeers­onderneming en het Havenbedrijf Rotterdam de bandenspanning van passerende trucks op de snelweg A16 tussen ’s Gravendeel en afrit Dordrecht. Deelnemende bedrijven kregen vanaf december van dat jaar een melding als bij een vrachtwagen een te lage bandenspanning werd gemeten. In totaal deden ruim 250 bedrijven mee met ongeveer 46.000 kentekens. Tijdens de gehele evaluatieperiode heeft het systeem bij 1,1% van de gepasseerde voertuigen een afwijkende bandenspanning gemeten.

Uit de evaluatie bleek dat de metingen behoorlijk accuraat waren. Volgens 92% van de deelnemers waren meldingen vrijwel altijd terecht. De meesten ondernamen bij een melding direct actie.

Het systeem heeft volgens Rijkswaterstaat geresulteerd in minder bandenincidenten. ‘Hoewel het moeilijk is om hier cijfermatig goed grip op te krijgen, laat het onderzoek zien dat de proef in minder bandenincidenten heeft geresulteerd, vermoedelijk niet alleen in de regio Rotterdam maar ook daarbuiten’, schrijft de organisatie.

Opstoppingen

De proef zou nog langer doorlopen, maar technische mankementen strooiden roet in het eten. Eind januari kwamen de sensoren van het meetsysteem bloot te liggen in het asfalt. Om een verkeersonveilige situatie te voorkomen, zijn de sensoren direct verwijderd en heeft Rijkswaterstaat nieuw asfalt aangebracht.

Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kijken nog naar mogelijke vervolgacties.

‘Incidenten met vrachtauto’s hebben relatief grote impact op het hoofdwegennet. Zo’n 40% van de pechgevallen bij trucks wordt veroorzaakt door bandenproblemen’, legt projectmanager Jeroen Korving van Rijkswaterstaat uit.

‘Een stilstaande truck op de vluchtstrook langs de snelweg leidt tot files, opstoppingen en in sommige gevallen zelfs ongelukken. Voorkomen is beter dan genezen, dus we willen met dit systeem het aantal pechgevallen veroorzaakt door bandenproblemen, terugdringen.’

Falen

Een lage bandenspanning is een indicatie voor een beschadiging met incubatietijd. Dit verhoogt de kans op falen, zoals een lekke of zelfs klapband. Ook heeft de logistieke sector te maken met hoge kosten indien een vrachtwagen met pech stil staat. Om nog maar te zwijgen van de klant die zijn goederen te laat ontvangt. Verder is het vervangen van een band langs de kant van de weg fors duurder voor een transporteur dan het vervangen in de vaste werkplaats.

Alles wat een lagere druk heeft dan 5 bar, wordt als ‘probleem’ doorgegeven. ‘Als chauffeur hoef je dat niet direct te voelen. En de meeste vrachtwagens beschikken niet over een eigen meetsysteem, zoals in personenauto’s vaak wel het geval is’, weet Korving.