De vrachtwagenfabrikant werkt voor de proef samen met het specialistische bedrijf TuSimple. Het gaat om een vrachtwagens met technologie volgens niveau 4 op de 5 niveau’s tellende SAE-schaal voor zelfrijdende voertuigen. Dat betekent dat de vrachtwagens autonoom rijden, maar om veiligheidsredenen nog wel onder toezicht staan ​​van een chauffeur.

De zelfrijdende trucks rijden op de snelweg E4 tussen Södertälje en Jönköping. Scania wil de proef later dit jaar uitbreiden naar het ruim 500 kilometer lange traject tussen Södertälje en Helsingborg. Verder wil het concern de komende jaren pilots starten in andere Europese landen en China.

Eerste

‘In zowel de VS als China zijn er al tests aan de gang met vrachtwagens volgens SAE-niveau 4 op de openbare weg, maar voor zover ik weet is Scania de eerste in Europa die de technologie test op een snelweg en met lading’, zegt Hans Nordin, die verantwoordelijk voor het project.

Nordin verwacht dat de technologie binnen 5 jaar ver genoeg is voor het vervoer tussen vaste locaties langs een snelweg. ‘Het zal echter langer duren voordat autonome voertuigen voor het rijden op wegen met tweerichtingsverkeer en in stedelijke omgevingen werkelijkheid worden’, zegt hij.

Gesloten omgeving

Scania test sinds 2017 zelfrijdende vrachtwagens voor mijnbouwtransport in Australië. Uit die tests blijkt volgens Nordin dat in gesloten omgevingen als mijnbouwlocaties en terminals zelfrijdende vrachtwagens al binnen een paar jaar ingezet kunnen worden.

TuSimple is een Amerikaans technologiebedrijf met het hoofdkantoor in San Diego, en locaties in Tucson, Shanghai en Beijing.