Daarvoor waarschuwt koepelorganisatie IRU. Het gaat om bijvoorbeeld de Belgisch-Franse en Spaans-Portugese grenzen. De Franse overheid hanteert een strikt grensbeleid waarbij automobilisten een bewijs van een negatieve coronatest moeten laten zien. Vrachtwagenchauffeurs hoeven dat niet, maar doordat er geen aparte rijbanen voor hen zijn ingericht, moeten ze aansluiten in de file.

Reisbeperkingen

Eind januari kwamen regeringsleiders van de EU-lidstaten overeen dat de Europese binnengrenzen open moeten blijven voor vrachtverkeer. Reisbeperkingen voor het personenvervoer mogen niet leiden tot inperking van het goederentransport, zeiden voorzitter van de Europese Raad Charles Michel en Commissievoorzitter Ursula von der Leyen toen.

De IRU vraagt de Europese Commissie om te waarborgen dat het vrij verkeer van goederen ongehinderd doorgang kan vinden. De IRU vraagt bovendien van Brussel dat ze ook actie onderneemt tegen beperkingen voor het vervoer uit derde landen. Onder meer aan de grens tussen Turkije en Bulgarije ontstaan wachtrijen omdat vervoerders van buiten de EU wel een negatieve coronatest moeten tonen.