Dat meldt het bedrijf op LinkedIn. Vervoer naar het VK maakt ongeveer 30% uit van de portefeuille van Waberer’s en het bedrijf claimt deze klanten nog altijd vlot te kunnen bedienen. Waberer’s ziet de volumes naar het VK stijgen, vooral doordat andere transporteurs zich tijdelijk hebben teruggetrokken uit het VK-vervoer.

Sinds de brexit op 1 januari kampen transporteurs met grote vertragingen door douaneformaliteiten. Vooral aan Britse zijde blijken importeurs en ontvangers niet voorbereid op het extra papierwerk voor de douane. De Duitse bedrijven DB Schenker en DPD schortten het vervoer naar het VK om die reden zelfs korte tijd op.

Douanediensten

Tegen een Engelse nieuwssite zegt commercieel directeur Roland Hegyesi van Waberer’s dat zijn bedrijf zich heeft voorbereid door een team van douane-experts in het leven te roepen om de import in het VK te begeleiden. Ook veel andere transporteurs bieden de douane-inklaring inmiddels als dienst aan.

Klanten zijn wel fors meer kwijt aan het VK-vervoer dan voor de brexit. Het bedrijf rekent extra kosten vanwege de extra administratiedruk, douaneprocedures en wachttijden. De tarieven zijn bovendien gestegen door de schaarse vrachtcapaciteit.