Het voorval dateert al uit 2017, maar volgens beroepsfederatie UPTR doen zich regelmatig dergelijke gevallen voor, ook in Brussel en Vlaanderen. ‘Dit vonnis in beroep betekent een grote overwinning voor de vervoerders’, zegt Ronald Tiebout, juridisch adviseur van UPTR.

Nog niet betaalde boete

Eind 2017 kreeg een vrachtwagenbestuurder tijdens een wegcontrole in het Waalse Gewest een rijverbod opgelegd op grond van een nog niet betaalde boete. De vervoerder was op het moment van de controle echter nog niet op de hoogte van de boete. Aangezien de termijn om bezwaar in te dienen tegen de geldboete nog niet verstreken was, was het immobiliseren van de vrachtwagen voor een periode van 48 uur niet gerechtvaardigd, concludeerde UPTR.

Eind 2018 veroordeelde de rechtbank van Namen het onterecht stilleggen van vrachtwagens en de inbeslagneming van documenten. Volgens de rechtbank maakte de Waalse administratie misbruik van haar rechtsfunctie om een voertuig stil te leggen en gedroeg ze zich niet zoals het een overheidsadministratie betaamt. De Waalse overheid vocht dit vonnis in beroep aan, maar het hof van beroep bekrachtigde het. Wallonië moet het Slovaakse transportbedrijf Glass Partners de geleden economische schade vergoeden.

Het is al de tweede keer dat Wallonië voor soortgelijke feiten wordt veroordeeld. Einde 2020 gebeurde dat ook al in een rechtszaak tegen Skiptrans, een onderdeel van de groep Jost.