Dat constateert de Britse marktanalist Transport Intelligence (TI). Ten opzichte van het derde kwartaal daalde de benchmark van TI met 1%. Positieve uitschieter was de prijs voor vervoer naar het VK, die in het vierde kwartaal juist met 1,1% steeg. Op andere trajecten zag TI de tarieven met gemiddeld 1,8% dalen.

Veel sectoren gingen het afgelopen jaar gebukt onder coronamaatregelen. Tijdens de eerste golf was dat vooral het stilleggen van de industrie. Bij de tweede golf lag de pijn vooral in de detailhandel. Ook de lage dieselprijzen droegen bij aan de tariefdalingen.

Op een aantal belangrijke Europese handelsroutes bleven de tarieven nog behoorlijk goed overeind. Zo zagen de trajecten Madrid-Parijs, Duisburg-Lille en Warschau-Duisburg in het vierde kwartaal slechts een kleine min ten opzichte van de eerste 9 maanden van het jaar. Op andere routes kelderden de tarieven. TI meldt een daling van bijna 17% op het vervoer tussen Milaan en Warschau doordat het aantal verkeersopstoppingen sterk afnam.

Rotterdam-Duisburg

Net als in het derde kwartaal stegen de tarieven op het traject Rotterdam-Duisburg juist. TI schreef de stijging van de tarieven eerder vooral toe aan economisch herstel in Duitsland. Duitsland profiteert op zijn beurt van herstel in China, waardoor de exportstromen naar Azië via de Rotterdamse haven toenamen. Volgens de analist is het echter de vraag of dat zo blijft. Veel hangt af van de ontwikkeling van de pandemie in Duitsland, schrijft TI.