Hoe beveilig je zo’n transport?

Het gaat aan de ene kant om de hardware, dus speciaal uitgeruste trailers met op afstand bedienbare deuren en constante monitoring. Aan de andere kant moeten processen ervoor zorgen dat alles is gewaarborgd en dat iedereen weet wat te doen als er toch iets misgaat.

Hoe ga je om met rusttijden? Staat een vrachtwagenchauffeur met een lading vaccins gewoon op de truckparking?

Als onderdeel van het ‘high security concept’ voldoen we aan de hoogste TAPA-eisen met een paar extra maatregelen. Uit elke veiligheidsanalyse blijkt dat de rusttijd van de trucker één van de meest gevoelige momenten. Dus de route is op voorhand gedefinieerd. De rustplaatsen controleren we vooraf en we maken afspraken met de parkings om ervoor te zorgen dat er plek voor hem is. En we zetten altijd twee chauffeurs op een vrachtwagen, zodat hij zo lang mogelijk kan blijven rijden en zo weinig mogelijk hoeft stil te staan. Bovendien komen zo de vaccins sneller op de plaats van bestemming.

Wat is de grootste uitdaging bij deze transporten?

Het productieproces is complex en iedereen wil meer vaccins. Het shipmentprogramma kan elke dag op het laatste moment veranderen. Dat vraagt een grote flexibiliteit van ons als transporteur. Niet alleen op het gebied van onze eigen trucks, maar er is soms ook een beveiligingsescorte nodig. Al die mensen moeten op het juiste moment beschikbaar zijn.

Hoe ziet zo’n beveiligingsescorte eruit? Is dat een auto die de de truck in de gaten houdt?

Dat is per land verschillend. Soms bestaat het escorte ook uit twee auto’s, één ervoor en één erachter, met beveiligers die gewapend zijn.

Welke waarde heeft zo’n vaccintransport?

Er passen een paar miljoen vaccins in een truck, dus de inkoopwaarde loopt in de miljoenen euro’s Maar de maatschappelijke waarde is nog veel groter. Stel dat zo’n vrachtwagen verdwijnt, dan is de maatschappelijke impact enorm.

De zwarte marktwaarde van één lading bedraagt dan misschien wel 100 miljoen. Hoe voorkom je dat een chauffeur zich laat omkopen en de truck ergens uit handen geeft?

Onze chauffeurs werken al jaren binnen de organisatie voordat ze doorstromen naar Pharma. Ze krijgen uitgebreide veiligheidstrainingen, ook specifiek voor het coronavaccin. De individuele updates vinden pas vlak voor het transport plaats. Anderzijds wordt elke vrachtwagen op afstand gesloten. Niemand kan hem openmaken, zonder bevestiging dat hij op de juiste plek is. Verder wordt er continu gekeken waar de vrachtwagen zich bevindt. Het is dus eigenlijk een rijdende brandkast.

De officiële transporten lopen sinds december. Heb je nog last gehad van de brexit?

Ja, behoorlijk. Want dat viel ook nog eens samen met de uitbraak van de Britse variant. Dat maakte het behoorlijk complex. Want onze chauffeurs mochten dan wel van het Europese vasteland naar het Verenigd Koninkrijk, maar onze mensen van het beveiligingskonvooi mochten dat niet. We moesten dus een overdracht afstemmen. Maar ik moet ook zeggen dat er zo’n grote politieke druk op de leveringen zit, dat er wel naar ons geluisterd wordt bij problemen en er gezamenlijk naar oplossing gezocht wordt.

Kun je dan ook nog wat lading mee terug nemen?

Een lege vrachtwagen is niet goed voor het milieu en de portemonnee. Maar we hebben de capaciteit wel nodig om de flexibiliteit te kunnen waarborgen. Dus we proberen ze op een verantwoorde manier terug te krijgen met retourflows, maar dat lukt niet altijd.

De fabrikanten gaan flink opschalen qua productie. Kun je dat aan?

Dat is uiteraard afhankelijk van de productieplanning en de distributiepatronen. In een ideale wereld rijden we met full truck loads. Maar we rijden ook vaak met nog niet geoptimaliseerde ladingen om toch aan de vraag te kunnen voldoen, dus dan hebben we bij opschaling meer capaciteit nodig. Maar volumes in de Covid-distributie zijn een druppel op een gloeiende plaat als we het vergelijken met het totale volume van het H.Essers Pharma-netwerk. Dan hebben we het over minder dan 1%. Al besteden we er nu wel heel veel aandacht aan vanwege alle eisen.

Pfizer-vaccins staan bekend om hun lage bewaartemperatuur. is dat nog een uitdaging?

Pfizer heeft een zeer innovatieve oplossing ontwikkeld voor de transporten. De vaccins zitten in een verpakking met droogijs. Dat is ervoor ontworpen om op kamertemperatuur getransporteerd te worden. De trucks moeten tijdens de transporten dus een constante temperatuur van 20 graden aanhouden om overkoeling te voorkomen. Dat is business as usual. Uiteraard controleren we die temperatuur tijdens de reis.

Hoe kijk je als logistiek dienstverlener aan tegen de distributie in Nederland? Daar bestaat behoorlijk wat kritiek op.

De beste stuurlui staan aan wal. Achteraf is het makkelijk commentaar te geven. We zien verschillende benaderingen in de Europese landen. Wat de beste strategie is, zal de toekomst uitwijzen. Een vaccinatiecampagne op deze schaal hebben we nog nooit gezien. Dus we zullen de lessen moeten trekken om het zo in de toekomst beter te doen.

Bekijk het interview met Jef Molenaers op NT TV (vanaf 13:49):