Marc Geerts reageerde op een reclamefoto van een donkere jongen van het Antwerpse kledingmerk KLEIR met de post: ‘Moet dat echt een neger zijn!? Hij vertegenwoordigt helemaal niet de Antwerpenaar … Wat is er mis aan ons eigen volk?’ Havenbedrijf Antwerpen ondersteunt de campagne met de introductie van een lijn T-shirts, waarop typisch Antwerpen havenkreten staan. Op de bewuste foto draagt de jongeman een shirt met het gezegde ‘Kaptein Vantstad’.

Volgens Flows hebben zijn drie zoons en zijn echtgenote nadrukkelijk afstand genomen van Marcs actie en hebben ze hun excuses aangeboden. ‘Als bedrijf kunnen wij het niet méér oneens zijn met de inhoud van de uitspraken van de CEO, die volledig haaks staan op de kernwaarden van het bedrijf’, hebben ze laten weten. Marc Geerts is statutair CEO, maar zou zich niet meer met de dagelijkse leiding van het bedrijf bezighouden.

Unia, een nationale instelling die tegen discriminatie strijdt, heeft de zaak in onderzoek, maar kon nog niet zeggen of er aangifte wordt gedaan. Geerts deelt zijn persoonlijke zielenroerselen regelmatig via sociale media. Zo gaf hij in het verleden herhaaldelijk lucht aan zijn frustraties over het fileleed op de Antwerpse Ring en wond hij zich in het openbaar op over ‘volstrekt falende politiekers’.