De Britse exportvolumes liggen volgens de RHA 40% lager door ‘te strenge’ controles aan de EU-zijde van het Kanaal. De organisatie stelt vast dat het daardoor moeilijk wordt voor Britse importeurs om vervoerders te vinden die de rit naar het VK nog willen maken. De meeste vrachtwagens die goederen vervoeren naar het VK zijn in de EU geregistreerd.

Raadselachtig

In een Interview met Lloyd’s Loading List noemt Rod McKenzie, beleidsdirecteur van de RHA, het raadselachtig dat veel bedrijven die net na de brexit het VK hebben gemeden, nog altijd de overtocht niet willen maken. ‘Ik kan alleen maar aannemen dat zij hopen dat de situatie op de een of andere manier verbetert door tussenkomst van de overheid of een vorm van douaneliberalisering waardoor hun werk gemakkelijker wordt. Het is een heel merkwaardige situatie.’

Rigide handhaving aan beide zijden schaadt zowel de Britse handel als die in de EU, stelt de RHA. De belangenorganisatie pleit voor betere samenwerking om het vervoer van bijvoorbeeld bederfelijke levensmiddelen soepeler te laten verlopen.

Levertijden

De levertijden voor Britse bedrijven zijn in januari ongekend hard gestegen als gevolg van de brexit en coronamaatregelen. Volgens marktonderzoeker Markit waren alleen in april vorig jaar de levertijden langer, maar toen waren veel fabrieken gesloten. Met uitzondering van april 2020 gaat het volgens Markit om de grootste vertraging van leveringen sinds de metingen dertig jaar geleden begonnen.