Dat maakte het bedrijf bekend bij de nieuwjaarspersbriefing. Volvo Trucks, dat volgens eigen informatie met een marktaandeel van 59% marktleider is in LNG-trucks, zegt dat de meerprijs van een LNG-vrachtwagen snel is terugverdiend door verschillende stimuleringsmaatregelen. Het bedrijf noemt de accijnskorting in Nederland, de Duitse Mautvrijstelling, het MIA-voordeel en de subsidie van 8.000 euro van de provincie Gelderland.

Longhaulsegment

Ondanks die optimistische boodschap blijkt uit de marktcijfers van Volvo dat 2020 een moeilijk jaar was. Het aantal kentekenregistraties daalde in het longhaulsegment, waar het concern verreweg de meeste van zijn voertuigen afzet, met 26% naar 1.660 voertuigen. In het distrubutiesegment verkocht Volvo 31,5% minder voertuigen en in de bouw bedroeg die daling 33,5%.

Volvo Trucks zegt vanaf volgend jaar in Europa een complete range elektrische trucks te gaan verkopen voor distributie, afvalinzameling, regionaal transport en stedelijke bouwactiviteiten. De serieproductie start in 2022.