Het gaat volgens het bedrijf om een tijdelijke maatregel vanwege de bureaucratische regeldruk, waar ontvangers in het VK onmogelijk aan kunnen voldoen.

‘De meeste ontvangers in Groot-Brittannië hebben nog nooit met douaneprocedures te maken gehad en hebben meer informatie nodig over de nieuwe regelgeving’, schrijft DB Schenker in de email.

In een verklaring laat het bedrijf weten dat slechts bij 10% van de zendingen waarvoor het bedrijf is ingehuurd, de douaneformulieren vrij zijn van fouten en ontbrekende informatie.

Goederencode

Bedrijven moeten onder meer het bewijs van herkomst op orde hebben en een factuur kunnen laten zien die voldoet aan de regels. Vooral de 10-cijferige goederencode en de vereiste volmachten leveren problemen op voor importeurs en ontvangers in het VK, aldus DB Schenker. Het bedrijf raadt ontvangers en verzenders aan om nauw contact te houden hierover om verdere problemen te voorkomen.

De logistieke dienstverlener heeft naar eigen zeggen een team klaarstaan dat 24 uur per dag bezig is om de documenten aan te vullen en te corrigeren. ‘Ondanks dat vertraagt elke zending met incomplete of foutief ingevulde douanedocumenten het vertrek van een hele lading.’

Het bedrijf raadt klanten aan om alle zendingen naar het VK tot nader order uit te stellen. ‘We zullen ons best doen om zowel afzenders als ontvangers te ondersteunen en onze service zo snel mogelijk voort te zetten.’ DB Schenker voert de zendingen die al geaccepteerd waren wel uit.

DPD

Vorige week maakte ook DPD melding van problemen aan de Britse grenzen. Volgens de pakketvervoerder is bij een op vijf zendingen het papierwerk niet op orde.