Volgens de Oostenrijkse omroep ORF werken de Italiaanse minister van transport Paola De Micheli en haar Duitse evenknie Andreas Scheuer aan een bezwaar bij de Europese Commissie. Begin december stuurde het Arbeitskreises Alpentransit al een brandbrief naar de voorzitter van de Europese Comissie Ursula von der Leyen. Daarin waarschuwen ook Transport en Logistiek Nederland (TLN), de IRU en koepelorganisaties uit Oostenrijk, Duitsland, Italië, Denemarken en Frankrijk dat de maatregelen tot extra hinder zullen leiden bij het uitvoeren van reguliere transalpiene transporten binnen de Europese Unie.

Modernste

‘Het schrappen van de uitzondering voor Euro-6-vrachtwagens uit het nachtrijverbod is een volgende stap van Tirol om het vrije verkeer van goederen binnen de Europese Unie te beperken. Euro-6-vrachtwagens zijn momenteel de modernste en meest milieuvriendelijke voertuigen die in het langeafstandstransport kunnen worden gebruikt’, schrijven de belangenbehartigers.

De deelstaat Tirol probeert sinds 2017 om het transitowegvervoer van Zuid-Duitsland naar Noord-Italië in te perken. Dat doet de overheid met rijverboden en via de ‘Blockabfertigung’, waardoor op een aantal dagen maar een beperkt aantal vrachtauto’s de grens over mag. Ondanks die maatregelen stijgt het aantal vrachtwagens dat door Tirol rijdt. Het aantal vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton op de Tiroolse snelwegen steeg in 2019 met 1,4% ten opzichte van 2018.

TLN zegt de Europese Commissie al meerdere keren te hebben aangeschreven over de Tiroolse rijverboden. Volgens een woordvoerder is niet precies duidelijk hoeveel Nederlandse ondernemers last hebben van de maatregelen, ‘maar het staat vast dat het een belemmering is van het vrije verkeer van goederen. Wij hopen dat de kwestie na al die jaren eindelijk wordt opgepakt en dat de Commissie ingrijpt.’

Woedend

Een aantal Italiaanse Kamers van Koophandel gaat een stap verder in hun bewoordingen en spreken van discriminatie van buitenlandse vervoerders door de Tiroolse overheid. Met de uitbreiding van de maatregel naar Euro-6-voertuigen schieten de Oostenrijkers het doel van het weren van vervuilende trucks voorbij, stellen zij. De Italiaanse expeditieorganisatie TrasportoUnito heeft becijferd dat de Tiroolse maatregelen de Italiaanse transportsector 225 miljoen euro per jaar kosten.

Transitforum Austria-Tirol, een milieubeweging die zich inzet voor vermindering van het transitoverkeer door de bergdalen, reageert woedend op het initiatief van de Duitse en Italiaanse ministers. Voorzitter Fritz Gurgiser eist dat de Oostenrijkse minister van buitenlandse zaken Alexander Schallenberg zich met de zaak bemoeit en de ambassadeurs van de landen op het matje roept.

Het rijverbod voor vrachtwagens geldt van 1 mei tot 31 oktober op werkdagen van 22.00 tot 05.00 uur en op zon- en feestdagen vanaf 23.00 uur. Van 1 november tot 30 april start het verbod om 20.00 uur.