TLN heeft van de Franse zusterorganisatie AFTRI gehoord dat er een gedoogperiode geldt.

TLN riep de Europese Commissie eerder op om de verplichting op te schorten. De maatregel is in de ogen van de koepelorganisatie onduidelijk, onwerkbaar en mogelijk onwettig.

Brussel

TLN is daarom samen met de Europese evenknie IRU naar de Europese Commissie gestapt. Brussel moet zich nog uitspreken over de maatregel. TLN heeft de kwestie ook aangekaart bij de Nederlandse overheid. Volgens de organisatie moeten vervoerders ‘op de meest creatieve manieren hun voertuigen met stickers moeten beplakken om aan de Franse wet te voldoen.’

TLN wijst er onder meer op dat in de deze maand gepubliceerde wettekst niets staat over of de stickerplicht alleen geldt in stedelijk gebied. In een toelichting die vorig jaar is gepubliceerd werd dit wel vermeld. Het is volgens TLN daardoor onduidelijk of vervoerders die niet in de steden rijden, zijn vrijgesteld van de verplichting.

Onwerkbaar

De verplichting om dodehoekstickers te plaatsen is voor veel transporteurs onwerkbaar en onrealistisch, stelt TLN. De branchevereniging vraagt zich bovendien af of de verplichting niet in strijd is met Europese regels waarin staat dat voertuigen die voldoen aan de Europese Typegoedkeuring in elke lidstaat zijn toegelaten.