De grootste opdracht, ter waarde van 2,35 miljard euro, ging naar het consortium Rocco en omvat de de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de nog te bouwen Scheldetunnel en de Ring om Antwerpen. Rocco bestaat uit acht Belgische aannemers, waaronder de Belgische dochter van het Nederlandse BAM. Opdrachtgever is de projectorganisatie Lantis, dat staat voor Leefbaar Antwerpen door Innovatie en Samenwerken.

De nieuwe verbinding, die deel uitmaakt van de ringweg R1, wordt verdiept aangelegd en overkapt, zodat de snelweg volledig uit beeld verdwijnt. Om dit mogelijk te maken, moet er tijdelijk een nieuwe R1 worden aangelegd ten oosten van de bestaande ringweg. Volgens de aannemers gaat het om een ‘nooit eerder geziene omvang en complexiteit’.

Ingewikkeld

De tweede opdracht heeft een waarde van 500 miljoen euro en ging naar het consortium Rinkoniên van vijf aannemers, waaronder het Nederlandse Boskalis en Mobilis. Dat moet het ingewikkelde kruispunt Oosterweelknooppunt aanleggen en de Royerssluis vervangen. Dat is een belangrijke verbinding voor de binnenvaart tussen de Schelde en het Albertkanaal.

Het Oosterweelknooppunt wordt over een afstand van 1.700 meter verzonken in het landschap aangelegd en krijgt acht rijbanen met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad Antwerpen. De tunnelbak wordt op een diepte van vijftien tot dertig meter aangelegd, waarvoor ruim drie miljoen kubieke meter grond moet worden verzet. Wanneer de bouw begint, is nog niet helemaal duidelijk. De geplande opleverdatum is 2030.

Het totale budget voor de Oosterweel-verbinding is 4,5 miljard euro, dat daarmee het grootste infrastructuurproject van België is. De eerste plannen voor ‘het sluiten van de ring’, zoals het project in de volksmond bekend staat, dateren van 1996.