Met behulp van het UTA-kaartensysteem kunnen aangesloten klanten merkonafhankelijk en zonder contant geld bij meer dan 68.000 acceptatiepunten in 40 Europese landen tanken en van andere verzorging onderweg gebruikmaken. Het gaat daarbij onder meer om tolafrekeningen, kosten van werkplaatsen, pech- en hulpsleepdiensten en terugvordering van omzetbelasting en dieselaccijns via een dienstverlener.

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? Ben je de coronacrisis goed doorgekomen?

Het is een bewogen jaar geweest. Niet alleen voor ons en de transportsector, maar voor alle bedrijven. Uit de cijfers blijkt dat er in de periode maart tot en met juni veel minder kilometers zijn gemaakt door de vervoerders. Ik complimenteer de chauffeurs die tijdens de coronacrisis onder soms barre omstandigheden hun werk moesten doen. Voorzieningen als toiletten en douches werden door de coronamaatregelen gesloten, maar de bevoorrading ging gewoon door. Een van onze belangrijkste doelstellingen tijdens de lockdown was om de transport- en logistieke sector te ondersteunen. Op basis daarvan bleven we onze klanten diensten en ondersteuning verlenen.

Welke hoogtepunten van het afgelopen jaar zijn er te benoemen?

Dat we klanten die hulp nodig hadden, konden helpen, bijvoorbeeld door een betalingsmarge aan te bieden. En dat we voor het derde jaar met UTA One een interoperabele tolbox aanbieden waarmee onze klanten zorgeloos door Europa kunnen rijden.

Wat kan de transportsector het komende jaar van UTA verwachten?

Een vervoerder is succesvol met goed ondernemerschap en daadkracht. We ondersteunen dit door te kijken waar besparingen en kostenbeheersing mogelijk zijn. Hiervoor hebben we verscheidene middelen, waaronder onze UTA SmartCockpit online service en app, die vrachtwagenchauffeurs helpen bij het optimaliseren van hun tankstrategie. Want met de kleine marges in het transport is het belangrijk om op het juiste station te tanken. Met de app kun je een chauffeur die van A naar B rijdt op afstand aansturen waar hij moet tanken. Dit jaar zullen we het verder uitrollen. Een andere innovatie waar we mee bezig zijn, is het digitaliseren van de processen rondom de UTA-tankkaart. We gaan een oplossing bieden voor digitale brandstoftransacties, zodat klanten hun brandstofaankoop direct bij de brandstofpomp kunnen verwerken.

Wat is je boodschap aan de transportsector?

We zijn er voor hen en we denken graag mee welke koers te varen. Zeker in deze tijd.

Met wie uit de transportsector zou je graag een oliebol willen eten?

Met John Scherders, ceo van DHL. We hebben dit jaar een geweldige logistieke pakket dienstverlener aangesloten. En we zouden ook graag met DHL in gesprek gaan.

Dit artikel verscheen in de NT Oliebollenspecial 2020. Hierin staan jaarlijks tientallen eindejaarsinterviews met toeleveranciers uit de transportsector.