‘We moeten niet zelf het wiel uitvinden bij het plannen van een kilometerheffing’

MSTS Tolls

Inez Berkhof is bij MSTS Tolls eindverantwoordelijk voor onder andere de tolproducten en diensten die MSTS op de markt brengt. ‘Dat houdt in dat wij een oplossing bieden voor vervoerders om voor twintig verschillende landen tolproducten te bestellen en te factureren.’

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? Ben je de coronacrisis een beetje goed doorgekomen?

Het was best een spannend jaar. Maar ik ben trots op de weerbaarheid die zowel wij als de sector getoond hebben, met name tijdens de eerste golf. We zagen een forse daling van het aantal gereden kilometers en daardoor een moeilijke tijd voor een aantal van onze klanten.

Zijn er ook hoogtepunten te benoemen?

We hebben de afgelopen maanden ons plan om volgend jaar zomer een Interoperable Toll-box te lanceren verder vorm kunnen geven. Dat heeft ondanks de crisis weinig vertraging opgelopen. Het is een smart-device met allerlei nieuwe technologie. Die is niet alleen te gebruiken voor de reguliere tolbetaling in verschillende landen, maar ook leveren we daarmee aanvullende data-diensten, zoals track-and-trace functionaliteit. En nog meer unieke diensten, maar daarover zullen we later meer vertellen.

Wat is je boodschap aan de transportsector?

De transportsector zou goed kunnen kijken hoe hij zijn operatie nog efficiënter kan maken. Om niet alleen kosten te besparen op inkoop, maar vooral ook op de indirecte kosten. Bijvoorbeeld tijd besparen op administratieve processen, zoals het verwerken van tolfacturen of het bestellen van tolproducten. Daar is zeker nog winst te behalen om verder te optimaliseren.

Met wie uit de sector zou je graag een oliebol willen eten?

Ik zou graag een gesprek willen faciliteren met Jan Boeve van TLN, een aantal van zijn leden en Rijkswaterstaat om eens goed van gedachten te wisselen over de nieuwe kilometerheffing die vanaf 2024 in Nederland op de markt moet komen. De lessen die we geleerd hebben van België en andere landen tonen aan dat wanneer de sector niet aanhaakt, de implementatie vaak hapert. Wij willen als provider uiteraard op de eerste rij zitten zodra de Nederlandse tol er aankomt. Maar het is heel belangrijk dat de sector en uitvoerder Rijkswaterstaat goed nadenken of de oplossing voor alle stakeholders toepasbaar en bruikbaar is.

Zou het een systeem zoals in de rest van Europa moeten worden of kunnen we beter richting een eigen systeem werken?

We moeten vooral het wiel niet opnieuw uitvinden en kijken naar best practices uit onze buurlanden. Rijkswaterstaat doet dat gelukkig ook. De ontbrekende factor is soms de inbreng van de sector zelf. Er moet veel met vervoerders gepraat worden om kleine dingen, die misschien in de buurlanden niet zo lekker lopen, hier wel goed te doen en zo te zorgen voor een soepele implementatie.

Dit artikel verscheen in de NT Oliebollenspecial 2020. Hierin staan jaarlijks tientallen eindejaarsinterviews met toeleveranciers uit de transportsector.
‘We moeten niet zelf het wiel uitvinden bij het plannen van een kilometerheffing’ | NT

‘We moeten niet zelf het wiel uitvinden bij het plannen van een kilometerheffing’

MSTS Tolls

Inez Berkhof is bij MSTS Tolls eindverantwoordelijk voor onder andere de tolproducten en diensten die MSTS op de markt brengt. ‘Dat houdt in dat wij een oplossing bieden voor vervoerders om voor twintig verschillende landen tolproducten te bestellen en te factureren.’

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? Ben je de coronacrisis een beetje goed doorgekomen?

Het was best een spannend jaar. Maar ik ben trots op de weerbaarheid die zowel wij als de sector getoond hebben, met name tijdens de eerste golf. We zagen een forse daling van het aantal gereden kilometers en daardoor een moeilijke tijd voor een aantal van onze klanten.

Zijn er ook hoogtepunten te benoemen?

We hebben de afgelopen maanden ons plan om volgend jaar zomer een Interoperable Toll-box te lanceren verder vorm kunnen geven. Dat heeft ondanks de crisis weinig vertraging opgelopen. Het is een smart-device met allerlei nieuwe technologie. Die is niet alleen te gebruiken voor de reguliere tolbetaling in verschillende landen, maar ook leveren we daarmee aanvullende data-diensten, zoals track-and-trace functionaliteit. En nog meer unieke diensten, maar daarover zullen we later meer vertellen.

Wat is je boodschap aan de transportsector?

De transportsector zou goed kunnen kijken hoe hij zijn operatie nog efficiënter kan maken. Om niet alleen kosten te besparen op inkoop, maar vooral ook op de indirecte kosten. Bijvoorbeeld tijd besparen op administratieve processen, zoals het verwerken van tolfacturen of het bestellen van tolproducten. Daar is zeker nog winst te behalen om verder te optimaliseren.

Met wie uit de sector zou je graag een oliebol willen eten?

Ik zou graag een gesprek willen faciliteren met Jan Boeve van TLN, een aantal van zijn leden en Rijkswaterstaat om eens goed van gedachten te wisselen over de nieuwe kilometerheffing die vanaf 2024 in Nederland op de markt moet komen. De lessen die we geleerd hebben van België en andere landen tonen aan dat wanneer de sector niet aanhaakt, de implementatie vaak hapert. Wij willen als provider uiteraard op de eerste rij zitten zodra de Nederlandse tol er aankomt. Maar het is heel belangrijk dat de sector en uitvoerder Rijkswaterstaat goed nadenken of de oplossing voor alle stakeholders toepasbaar en bruikbaar is.

Zou het een systeem zoals in de rest van Europa moeten worden of kunnen we beter richting een eigen systeem werken?

We moeten vooral het wiel niet opnieuw uitvinden en kijken naar best practices uit onze buurlanden. Rijkswaterstaat doet dat gelukkig ook. De ontbrekende factor is soms de inbreng van de sector zelf. Er moet veel met vervoerders gepraat worden om kleine dingen, die misschien in de buurlanden niet zo lekker lopen, hier wel goed te doen en zo te zorgen voor een soepele implementatie.

Dit artikel verscheen in de NT Oliebollenspecial 2020. Hierin staan jaarlijks tientallen eindejaarsinterviews met toeleveranciers uit de transportsector.