Volgens Edwin Lemmen, operationeel manager bij transportbedrijf Welsi uit Venlo, lopen de wachttijden om de terminal voor de Eurotunnel op te komen op dit moment op tot 5 of 6 uur. Welsi rijdt met 70 voertuigen van en naar Engeland. Chauffeurs omschrijven de situatie als ‘hel’, zegt hij.

De problemen zijn de afgelopen weken sterk toegenomen, vertelt Lemmen. ‘Zeilen worden kapot gesneden, lading vernield of gestolen, immigranten doen hun behoefte op de lading en chauffeurs worden bedreigd. Het wrange voor de immigranten is dat ze eenmaal op terminal voor 99% uit de trailers worden gehaald door de autoriteiten, maar op dat moment hebben ze wel al enorme schade veroorzaakt.’

Daarnaast maken chauffeurs melding van incidenten waarbij migranten op de toegangswegen naar Calais al vanaf de Belgische grens barricades opwerpen op de weg om trucks te stoppen om op deze manier in te klimmen.

Exporteurs

Ook TLN signaleert de problemen bij de Eurotunnel. Bij Calais staan donderdag files van tientallen kilometers, meldt de organisatie. Volgens de woordvoerder worden de wachtrijen veroorzaakt door pre-brexitdrukte. Bedrijven doen er alles aan om voor de brexit zoveel mogelijk goederen te exporteren naar het Verenigid Koninkrijk. Verder speelt op dit moment mee dat het extra druk is bij de Eurotunnel door slecht weer op de Noordzee. Tegelijkertijd zijn de controles voor de terminal flink opgeschroefd, zegt Lemmen.

TLN waarschuwt om bij een vermoeden van inklimmers niet uit te stappen en direct het alarmnummer van de politie te bellen. Het komt regelmatig voor dat de chauffeur denkt dat alle illegale immigranten het voertuig hebben verlaten, waarna bij controle blijkt dat een aantal is achtergebleven in de vrachtauto.