In 1994 beleefde Maradona, toen 33 jaar oud, zijn laatste wereldkampioenschap. Het werd een toernooi dat voor hem in alle opzichten uitliep op een sof. De witblauwen werden in de achtste finales roemloos uitgeschakeld door de Roemenen. Het werd echter ook een afgang door de achterdeur voor de nummer 10. Tegen Griekenland scoorde Diego nog, maar de manier waarop hij dat doelpunt vierde, verried al dat het toernooi voor hem niet goed zou aflopen. De beelden van ‘El Diez’ die met pupillen zo groot als schoteltjes de camera in keek, gingen de wereld over. Later dat toernooi zou Maradona uit het WK gezet worden vanwege drugsgebruik. Het betekende gelijk het einde van zijn interlandcarrière.

Hoge zit

Terug in Argentinië werd ‘Pluisje’ destijds achtervolgd door journalisten, die hem overal waar hij kwam belaagden. Maradona probeerde hen te ontlopen door steeds in een andere auto te verschijnen, maar die afleidingsmanoeuvre bleek onvoldoende soelaas te bieden. Uiteindelijk koos de Argentijn voor de hoge zit van zijn Scania-trekker, waarmee hij uit het zicht van de fotografen en journalisten wist te blijven.

Opvallend genoeg had de nummer 10 de vrachtwagen, een hemelsblauwe Scania 113H met Amerikaanse torpedoneus, ooit gekocht voor een anti-drugscampagne. Hij verscheen voor het eerst in de truck toen hij in 1997 na een eerdere dopingschorsing terugkeerde bij zijn club Boca Juniors. Maradona had naar eigen zeggen het licht gezien en kocht de truck om door heel Argentinië te reizen en actie te voeren tegen drugsgebruik.

Later koos Maradona vaker voor auto’s die je normaalgesproken zou verwachten bij een voetballer: BMW’s, Rolls Royces, 4×4’s en een Chevrolet Camaro.