General Motors en Nikola spraken in september af dat GM een belang van 11% zou nemen in Nikola. In ruil voor batterijen en brandstofcellen zou Nikola voor 2 miljard dollar aan nieuwe aandelen uitgeven. Daarnaast spraken de partijen af dat GM de productie van de pickup-truck ‘Nikola Badger’ op zich zou nemen. Dat model is nu definitief van de baan.

Dat General Motors afziet van de deal is niet verrassend. Twee dagen na de jubelende aankondiging door beide bedrijven kwam Nikola onder vuur te liggen. Speculant Hindenburg Research beweerde in een vernietigend rapport dat Nikola beleggers misleidt. Zo zou de truckbouwer liegen over de waterstoftechnologie die het in huis zegt te hebben. Ook zou oprichter Trevor Milton ten onrechte claimen dat hij de waterstof-elektrische truck van het bedrijf zelf heeft ontworpen. Beurswaakhond SEC is nog altijd bezig met een onderzoek naar de kwestie.

Koers 25% lager

De aankondiging dat GM geen belang neemt, zette het aandeel Nikola maandag 25% lager. Analisten die zijn geraadpleegd door verschillende financiële media, verwachten dat het einde van de koersval nog niet in zicht is. Dinsdag 1 december liep namelijk ook de periode af van 180 dagen na de beursgang. Eigenaren mochten binnen die periode hun aandelen niet verkopen. Het grootste deel van de vrijgevallen aandelen is in bezit van Trevor Milton, de voormalige ceo van het bedrijf, die in september opstapte in een poging de crisis bij Nikola te bezweren.

De waterstoftruckbouwer in spe maakt een lastige tijd door. In het derde kwartaal bedroeg het nettoverlies ruim 117 miljoen dollar. Het beursgenoteerde bedrijf heeft nog geen truck verkocht en noemt zichzelf daarom een ‘pre-omzetbedrijf’. Wel heeft het nu 908 miljoen dollar in kas, en zo’n 5 miljoen dollar uitgegeven aan de juridische strijd om de fraudebeschuldigingen.

Nikola zegt nog altijd volgend jaar te gaan starten met de bouw van de batterij-elektrische vrachtwagen Tre. In de Ivecofabriek in het Duitse Ulm is inmiddels het eerste prototype van dat vrachtvoertuig van de band gelopen. Nikola en Iveco willen dit jaar nog eens vier prototypes bouwen om mee te gaan testen. Massaproductie zou dan kunnen starten in 2021, stelt Nikola.

Intussen gaat Nikola verder met andere leveranciers. Het bedrijf had al afspraken met het bedrijf Romeo Power uit Los Angeles, om daar de batterijen voor de Tre te betrekken. De brandstofcellen voor de waterstof-elektrische truck Two komen van Bosch.