Dat schrijft de Europese Commissie maandag in een toelichting op het Mobiliteitspakket. Werkgevers moeten het werk en de planning zo inrichten dat chauffeurs hun wekelijkse rustperiode van minimaal 45 uur thuis of startend op de exploitatievestiging van het bedrijf kunnen doorbrengen. Ook moeten zij de reiskosten dragen.

De organisatieverplichting ligt daarmee bij de werkgever. Chauffeurs die ervoor kiezen om geen gebruik te maken van deze opties, moeten het transportbedrijf hiervan actief op de hoogte brengen. De werkgever moet in dat geval op zijn beurt kunnen aantonen dat beide opties wel aan de chauffeur zijn aangeboden.

Mobiliteitspakket

De Europese Commissie wil af van de massaal langs de kant van de weg kamperende chauffeurs. Het terugkeerrecht geldt al sinds 20 augustus, de datum waarop de eerste maatregelen van het Mobiliteitspakket in werking zijn getreden.

In een column in deze krant waarschuwde transportjurist Kevin Vierhout destijds dat waakzaamheid geboden is: ‘Als chauffeurs systematisch gaan weigeren om terug te keren, dan kan dat mogelijk worden gezien als een organisatie en planning die er op is gericht om het terugkeerrecht van de chauffeurs te ondermijnen. Dat zou dan in strijd zijn met het doel en de strekking van de nieuwe maatregelen om social dumping tegen te gaan.’