Antvelink ziet groeikansen in Nederland, maar ook in België, waar het transportbedrijf mikt op een verdubbeling van zijn marktaandeel. Ook wil Nedcargo zijn logistieke activiteiten voor de taxfree markt in heel Europa fors uitbreiden. Hij constateert verder dat de transportmarkt klaar is voor een nieuwe consolidatieronde. ‘Wij zitten, met een omzet van 100 miljoen euro per jaar, ergens tussen tafellaken en servet. We moeten onze omzet de komende twee jaar minimaal verdubbelen.’

Oorlogskas

De Rotterdamse wegvervoerder, die zich vooral richt op de levensmiddelendistributie, heeft een ingrijpende reorganisatie achter de rug en mikt nu op verdere groei. Door de verkoop van de binnenvaarttak (onder meer  Nedcargo Container Barging, Nedcargo Container Logistics, Nedcargo Alpherium, Nedcargo Shipping) in 2018 aan Combined Container Terminal (CCT) uit Moerdijk, heeft Nedcargo volgens Antvelink een flinke overnamepot opgebouwd. Een deel daarvan is gebruikt om de divisies Nederland, België en Expeditie te fuseren. ‘De oorlogskas is nog goed gevuld. Dat kan bij verdere consolidatie in de transportwereld goed van pas komen’, aldus Antvelink.

Uit de jaarverslagen van Nedcargo Holding (2019) en voorganger NedCargo International uit 2018 blijkt dat de verkoop van de binnenvaartdivisie een ‘netto verkoopopbrengst’ van 42,4 miljoen euro heeft opgeleverd. Daarvan werd ruim 41,5 miljoen niet aan Nedcargo uitgekeerd, maar rechtstreeks overgemaakt aan de aandeelhouders van Nedcargo: Van Uden Holding en de Nedcargo-directie (Antvelink en Roderick De La Houssaye).

De jaarrekening over 2018 laat verder zien dat nog een bedrag van drie miljoen euro aan dividend aan het ondernemersduo werd overgemaakt, waardoor de totale som op 4,5 miljoen euro kwam. Antvelink wil bij navraag niet kwijt of dat ook de omvang van de oorlogskas is. ‘Dat blijft een bedrijfsgeheim’, merkt de directeur op. Hij bevestigt wel dat die overnamepot niet bij de holding is geparkeerd, maar bij de twee aandeelhouders zelf. Daarbij gaat het niet alleen om reserves die zijn gespekt door ‘de royale boekwinst’ op de verkoop van de binnenvaartactiviteiten, voegt hij eraan toe, ‘maar wij hebben natuurlijk als aandeelhouders van Nedcargo al eerder goed geboerd en reserves opgebouwd.’

Verlies

Het boekjaar 2019 van Nedcargo was het eerste jaar dat de Rotterdamse transportgroep onder de nieuwe paraplu van Nedcargo Holding, dat eind 2018 werd opgezet, actief was. Dat was financieel gezien een valse start, gelet op het nettoverlies van 290.000 euro. Ook de omzet nam af (9%) naar 102 miljoen euro. Dat verlies was blijkens de jaarrekening geheel toe te schrijven aan een forse belastingpost van 1,9 miljoen euro over 2019.

De winst- en verliesrekening laat verder zien dat Nedcargo het boekjaar met een positief resultaat voor belastingen van 1,6 miljoen euro afsloot tegen een negatief resultaat van 6,7 miljoen euro in 2018. Slechts door de verkoop van de binnenvaartdivisie wist Nedcargo destijds het jaar met een nettowinst van 33,5 miljoen euro af te sluiten.

Die verkoop van die binnenvaartactiviteiten had ook een sterk negatief effect op de cijfers over 2019, blijkt verder uit de jaarrekening. Zo verdween grofweg 22 miljoen euro (cijfers 2017) aan omzet en 5,26 miljoen euro aan bedrijfsresultaat uit de balans.

Meer overnames wegvervoer

Wegvervoerder FreightNed Group (Ridderkerk) heeft deze week branchenoot CR Logistics (Capelle aan den IJssel) overgenomen voor een onbekend bedrag. De activiteiten van CR Logistics worden voortgezet onder de naam FreightNed Intermodal.

Volgens algemeen directeur Ronald de Rijke van FreightNed kan zijn bedrijf door de acquisitie behalve het huidige Europese wegtransport en de opslag en handling in de Benelux nu ook een totaal intermodaal pakket aanbieden. ‘Dit geeft ons veel mogelijkheden deze modaliteit meteen operationeel in te zetten, maar ook flink verder uit te bouwen.’

Voor CR Logistics ligt het grote voordeel van de overname bij het sterke sales-apparaat van FreightNed, zegt directeur Ton Rehorst van CR. ‘Daar hadden we door de operationele drukte en huidige structuur zelf geen mogelijkheden meer voor.’

Het wagenpark van FreightNed Benelux telt ruim 50 trekkers en meer dan 110 trailers. Ook heeft het transportbedrijf voertuigen voor binnenstedelijke distributie en een aantal LZV-combinaties. Het beschikt ook over magazijnen, met een totale opslagruimte van 32.000 vierkante meter.

CR Logistics is gespecialiseerd in intermodaal transport. Zo biedt het bedrijf binnenvaarttransport aan naar 180 bestemmingen in 38 landen en treedt het bedrijf op als agent voor een aantal Chinese tankoperators.