Met de fusie ontstaat een organisatie met meer dan 3.000 medewerkers en 1.400 voertuigen in eigen beheer, verdeeld over meer dan 60 standplaatsen in heel Nederland.

Beide directeuren blijven leidinggeven aan het gefuseerde familiebedrijf. Peter Appel treedt aan als ceo, terwijl Simon Loos als coo verantwoordelijk wordt voor de operatie. De directie wordt aangevuld door cfo Martin Knol, die afkomstig is van Simon Loos. De aandeelhouders van de bedrijven worden ook de eigenaren van het nieuwe Simon Loos. Naast Appel en Loos zelf is dat nog Angelique Loos.

Simon Loos en Peter Appel zijn bedrijven van vergelijkbare grootte. De jaaromzet van beide bedrijven ligt rond de 160 miljoen euro. Beide bedrijven tellen rond 1.500 medewerkers.

Enorme impact

Peter Appel licht toe: ‘Deze samenvoeging stelt ons in staat om gezamenlijk nog meer te investeren in kwaliteit, digitalisering, specialisatie en verduurzaming.’

In een interview met deze krant zeggen Loos en Appel dat schaalvergroting noodzakelijk is om het tempo van de ontwikkelingen in de markt voor levensmiddelenlogistiek bij te houden. De afgelopen jaren hebben vrijwel alle supermarktketens hun logistieke infrastructuur aangepast, met een enorme impact op het logistieke netwerk.

Beide ceo’s zijn telgen uit de transportfamilie Loos, wat leidde tot de keuze voor de naam van de nieuwe fusie-organisatie. Peter Appel: ‘Juist vanwege onze Loos-familieband en het feit dat Simon Loos al meer dan 80 jaar een vertrouwde naam is in logistiek Nederland, hebben we besloten om gezamenlijk verder te gaan als Simon Loos en geen nieuwe naam te lanceren.’ Hoewel de naam anders doet vermoeden, gaat het hier niet om een overname maar om een echte fusie, benadrukken de directeuren.

In juni deden Simon Loos en Peter Appel Transport al een gezamenlijke overname. De bedrijven kochten toen VRC Transport van de Sligro Food Group. VRC verzorgt het transport voor de Amsterdamse levensmiddelengroothandel De Kweker.

Peter Appel nam verder in maart 2019 een onderdeel over van de Zwitserse logistiek dienstverlener Kuehne + Nagel. Het ging hierbij om vervoersactiviteiten van de ‘fast moving consumer goods’ in de retailsector. Enkele maanden later kwam daar de overname bij van het failliet gegane 2W Logistiek uit het Zeeuwse Kapelle.

Geen monopolist

De voorgenomen fusie ligt nog voor bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Hoewel er door het samengaan van de bedrijven een speler ontstaat met een marktaandeel in de supermarktbevoorrading van rond de 30%, verwachten Appel en Loos weinig problemen. In hun ogen is het nieuwe bedrijf geen monopolist en zetten ze geen slot op de markt.