Sennder werkte al langer aan de opening van een kantoor in Nederland, maar de uitbreiding naar Amsterdam kwam in september in een stroomversnelling door de overname van de Europese tak van Uber Freight.

Als onderdeel van de deal trad de Europese directeur van Uber Freight, Tom Christenson, aan als coo bij Sennder. Daniel Warner, die hoofd Shipper Operations was bij Uber Freight, heeft ook de overstap gemaakt en is nu bij Sennder verantwoordelijk voor de commercie. De medewerkers van het Amsterdamse kantoor van Uber Freight verhuizen met Christenson en Warner mee.

Daarmee zijn de operatie en commercie van Sennder in wezen al overgeheveld naar Amsterdam, vertelt Nothacker. Ondanks de coronacrisis verwacht hij in januari een Nederlands kantoor met ruimte voor honderdvijftig medewerkers te kunnen openen op een nieuwe locatie in de hoofdstad. ‘Amsterdam en Berlijn vormen dan de twee ‘key’ kantoren voor Sennder. Die ver­deling is nieuw voor ons bedrijf.’

Na uitbreidingen in Frankrijk en Italië liet mede-oprichter Nothacker al weten op zoek te zijn naar mogelijkheden om de positie van het bedrijf in de Benelux, Scandinavië en Oost-Europa te versterken.

Beursgang

Ten tijde van de overname van Uber Freight sprak Sennder nog van een omzetdoel van 1 miljard euro in 2024. Inmiddels mikt Nothacker op een omzet van 2 miljard euro in 2025. Ondanks alle overnameambities blijft autonome groei de belangrijkste motor voor de groei van het bedrijf, stelt hij. Mede omdat hij het bedrijf uiteindelijk naar de beurs wil brengen. ‘Autonome groei is een belangrijke factor voor beleggers.’

Het moment van de door Sennder gewenste beursgang hangt volgens Nothacker af van de omstandigheden in de markt en de ontwikkeling van het bedrijf. Door corona zijn veel beursintroducties van techbedrijven naar achteren verschoven. In het meest gunstige scenario zou een notering binnen drie tot vijf jaar haalbaar moeten zijn, verwacht Nothacker.

FTL

Sennder heeft na de overname van Uber Freight Europa zeven kantoren en zeshonderd medewerkers die maandelijks goed zijn voor het transport van vijftigduizend ladingen. Sennder richt zich vooral op Full Truck Loads (FTL), een markt die volgens persbureau Reuters goed is voor meer dan 130 miljard euro op jaarbasis. Kuehne+Nagel geldt na het vertrek van Uber uit deze markt als belangrijkste overgebleven concurrent.

Uber Freight was sinds vorig jaar actief in Europa. Nederland had destijds de primeur, waarbij Heineken een van de eerste grote Europese klanten was. Uber lanceerde het platform daarna ook in andere Europese landen. Het Europese hoofdkantoor bleef gevestigd in Amsterdam.

Lees het interview met Sennder-ceo David Nothacker.