Uber Freight gold voor de overname door Sennder al langere tijd als zorgenkind binnen de portefeuille van taxireus Uber. Wereldwijd maakte het bedrijfsonderdeel forse verliezen en het is aannemelijk dat de Europese vrachttak, die pas actief was sinds vorig jaar, het nog een stukje minder goed deed dan die in de Amerikaanse thuismarkt. Toch was de overname een kans die Sennder niet kon laten liggen, stelt Nothacker.

Zo had Uber Freight een aantal grote verladers als klant die Sennder al langer wilde binnenhalen. Ook speelde mee dat er bij Sennder op verschillende sleutelposities vacatures open stonden. Zo is de Europese directeur van Uber Freight, Tom Christenson, na de deal aangetreden als coo bij Sennder. Nothacker: ‘In een jaar tijd zijn we gegroeid van tweehonderd naar zeshonderd medewerkers. We hadden behoefte aan mensen die een dergelijke scale-upfase al eens hebben meegemaakt.

Uber Freight had als organisatie die structuur en volwassenheid al in huis.’ Sennder ziet in Uber daarnaast een technologiepartner. Samen met de Amerikaanse vrachttak van het bedrijf werkt Sennder aan technologie en API-standaarden die aan beide kanten van de oceaan gebruikt kunnen worden.

Dat het Uber Freight in Europa tot nu toe niet lukte om zwarte cijfers te schrijven, is volgens Nothacker te verklaren. De aanpak van het bedrijf in de VS is niet een-op-een te vertalen naar de Europese markt, stelt hij. Dat komt onder meer door de manier waarop goederen­corridors hier zijn ingericht. ‘In de VS is in veel gevallen sprake van tweerichtingsverkeer. Tussen de oostkust en de westkust of bijvoorbeeld tussen New York en Boston. In Europa is veelal sprake van corridors met eenrichtingsverkeer. Van Amsterdam naar Berlijn, van Berlijn naar Parijs en van Parijs weer naar Amsterdam. Dat betekent dat het benodigde volume in Europa fors groter is dan in de VS. Door het volume van Uber Freight toe te voegen aan het Europese netwerk van Sennder, kunnen we ladingen efficiënter combineren en optimaliseren. Verder gaat de Uber-operatie over op de infrastructuur van Sennder, waardoor we de processen en orderverwerking kunnen versnellen.’

Nederlandse markt

De overname biedt Sennder een nieuwe toegang tot de Nederlandse markt. Het bedrijf had voorheen een heel beperkt aantal Nederlandse klanten, die het vanuit het hoofdkantoor in Berlijn bediende. Uber Freight was in Nederland een stuk groter. Zo wist het al snel na de start Heineken en andere verladers aan zich te binden.

Sinds de oprichting in 2015 heeft Sennder meer dan 120 miljoen euro opgehaald bij investeerders, waaronder Accel, Lakestar, HV Ventures, Project A en Scania. De drie oprichters van Sennder, Nothacker, Julius Köhler en Nicolaus Schefenacker, hebben nog maar 10% van de aandelen in handen. Uber kreeg door verkoop van Uber Freight een belang in handen ter grootte van een ­‘percentage met één cijfer’.

De overname van Uber Freight heeft de interesse bij investeerders verder aangewakkerd, vertelt Nothacker. Sennder wil van dat momentum gebruik maken en werkt inmiddels aan een nieuwe kapitaalinjectie van rond de 100 miljoen euro.

Grofweg een derde van dat bedrag wil Nothacker steken in technologieontwikkeling. Het gaat daarbij niet alleen om doorontwikkeling van het eigen platform, maar ook om technologie waar andere bedrijven gebruik van kunnen maken. ‘Er is in het wegvervoer nog zoveel werk te doen. Neem GPS-tracking. De dekking daarvan kan fors omhoog, en de zichtbaarheid in beheersystemen voor verladers zouden we veel beter kunnen regelen. Ik zie voor Sennder een rol om andere bedrijven te helpen om efficiënter te werken door technologie.’

Groei

Het overige geld is bestemd voor groei, zegt Nothacker. Een derde moet ten goede komen aan uitbreiding in bestaande markten en een derde gaat naar geografische uitbreiding in bijvoorbeeld Groot-Brittannië, Scandinavië en een aantal Oost-Europese landen. Nothacker: ‘We willen de grootste FTL-speler in Europa worden. Daarom investeren we in lokale aanwezigheid in al die ­markten. In het wegvervoer draait veel om het leggen van relaties en persoonlijk contact. Uiteindelijk is en blijft het een mensenbusiness. Om Europa echt te kunnen winnen, is een Europees netwerk nodig, maar dan wel in combinatie met een focus op lokale verladers.’

Sennder heeft zich tot nu toe bij de acquisities alleen gericht op de koop van digitale boekingssites. Behalve Uber Freight Europa waren dat het Spaanse Innroute en het Franse Everoad. In de Duitse media zei Nothacker eerder dat Sennder zijn pijlen nu ook richt op overnames van meer traditionele expeditiebedrijven. Zodoende verwacht het bedrijf snel meer verladers aan zich te kunnen binden en snel het volume te vergroten.

Nothacker wijst op de joint venture die zijn bedrijf in Italië sloot met expediteur Poste Italiane. Naar eigen zeggen is Sennder door de samenwerking de grootste online vrachtmakelaar in dat land. ‘Door de volumegroei in die regio hebben we zodanig kunnen optimaliseren, dat de Italiaanse activiteiten twee jaar eerder dan verwacht winstgevend zijn geworden. Om dit ook in andere regio’s te bereiken, hebben we ook daar volume nodig. Dat zouden we zelf in drie tot vijf jaar kunnen opbouwen, maar we kunnen ook een expediteur met twintig tot honderd medewerkers overnemen en toevoegen aan ons netwerk.’