Alle transportactiviteiten van de drie specialisten worden vanaf 2021 geheel ondergebracht in de joint venture. De nieuwe onderneming komt daarbij voor meer dan 50% in handen van het veilingbedrijf. In het uittreksel van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel wordt overigens slechts een aandeelhouder genoemd van Floriway: Royal Flora Holland Logistics Holding (RFH Logistics). Deze beheermaatschappij hangt direct onder de Coöperatie Royal FloraHolland U.A.

De hoofdtaken van Floriway zijn blijkens de inschrijvingsdocumenten ‘het verrichten van werkzaamheden op het gebied van expeditie en logistieke diensten en het houden van deelnemingen op dat
gebied’.

Joint venture

De transportbedrijven in de joint venture blijven volgens FloraHolland dit jaar nog onder eigen naam rijden, voor eigen klanten en met eigen medewerkers. Vanaf 2021 vindt ‘een geleidelijke integratie’ plaats onder de vlag van Floriway, aldus de directie van het Aalsmeerse veilingbedrijf.

Alle betrokken partijen krijgen een plek in het nieuwe management van de joint venture. Projectmanager Toon Vos van FloraHolland wordt voorlopig de algemeen directeur van Floriway, terwijl Frank van Antwerpen tijdelijk is aangewezen als financieel directeur.

FloraHolland zegt met de nieuwe samenwerking ‘een optimale logistieke keten voor de sierteeltbranche’ te willen bouwen ‘voor zowel klok als directe handel, ingericht zoals de kweker of koper het wenst’. Daarbij wordt de logistiek van de joint venture aangestuurd door het digitale handelsplatform voor de sierteelt Floriday. Het transport tussen kwekers, marktplaats en kopers wordt afgestemd op de bestellingen over het platform en moet daardoor voor minder transportbewegingen zorgen.

Strategie

Volgens topman Steven van Schilfgaarde van Royal FloraHolland sluit de joint venture direct aan op de strategie van het veilingbedrijf om het transport naar de distributiecentra van FloraHolland of direct naar de koper efficiënter in te richten. ‘We zorgen voor gebundelde logistiek die aansluit op de bedrijfsprocessen van onze klanten. Ik heb er alle vertrouwen in dat we hiermee een succesvolle eerste stap zetten in het digitaliseren van de logistieke keten. Uiteindelijk plukt iedereen daar de vruchten van.’

Ook andere vervoerders in de sierteeltsector worden door Royal FloraHolland uitgenodigd ‘in gesprek te gaan’ over een toekomstige rol in de nieuwe samenwerking. Met diverse partijen vinden al gesprekken plaats, stelt het bedrijf.

De drie wegvervoerders binnen Floriway hebben een vrij recente geschiedenis. Het oudste transportbedrijf, De Winter Logistics, werd 28 jaar geleden opgericht, terwijl de grondsteen voor Wematrans pas in 2000 werd gelegd. Zowel De Winter Logistics als Wematrans komen voort uit de Westlandse bloemen- en plantenteelt en hebben als uitvalsbasis Honselersdijk. Van Zaal Transport, opgericht in 1996, is gevestigd in het Noord-Hollandse De Kwakel, onder de rook van Schiphol en de bloemenveiling van Aalsmeer.

Wematrans is eigendom van de familie Van Marrewijk, bezit een wagenpark van vijftig voertuigen en telt 124 medewerkers. De ‘affiniteit en kennis van de sierteelt’ was de basis voor de snelle groei van het transportbedrijf, valt op de website van de transporteur te lezen. Wematrans beschikt over vestigingen in Naaldwijk en Aalsmeer en een filiaal in Rijnsburg. Het bedrijf legt zich onder meer toe op het landelijk vervoer van bloemen en planten tussen de veilingen van Naaldwijk, Aalsmeer, Rijnsburg, Ede, Eelde, Venlo en Herongen.

Coronacrisis

Wematrans was vorig jaar goed voor een omzet van 9 miljoen euro, maar sloot het jaar af met een klein verlies van 41.134 euro, blijkens het jaarverslag over 2019. Het bedrijf werd dit voorjaar naar eigen zeggen ‘hard geraakt’ door de coronacrisis, die ertoe leidde dat het vervoer van bloemen enige tijd grotendeels tot stilstand kwam. Hierdoor heeft de transportgroep ‘hard moeten snijden in zijn flexibele schil’ en werd een beroep gedaan op het steunfonds sierteeltsector en uitstel van belastingschulden.

De Winter Logistics is de grootste partij in de joint venture met 210 medewerkers. Het familiebedrijf was in 2019 goed voor een omzet van 26,2 miljoen euro en een nettowinst van bijna een half miljoen euro. Uit het jaarverslag blijkt verder dat het bedrijf tijdens de coronacrisis uitbesteed werk grotendeels heeft teruggenomen. De Winter Logistics is ook de drijvende kracht achter een ander samenwerkingsverband: Greenport Logistics.

Van Zaal Transport telt bijna 120 medewerkers en zestig trucks. Het beschikt bij De Kwakel over een warehouse van 30.000 vierkante meter. Het familiebedrijf van Merijn en Natasja van Zaal sloot 2019 af met een verlies van 86.000 euro op een omzet van 12,3 miljoen euro.