Dat blijkt uit cijfers die het CBS woensdag heeft gepubliceerd. Ongeveer 90% van deze gereden kilometers werd afgelegd door voertuigen die in Nederland laden of lossen. Het resterende deel van de afstand wordt afgelegd door transitoverkeer.

In 2019 werd 32% van de door buitenlandse zware vrachtvoertuigen afgelegde kilometers gereden met Poolse wagens. Dat was in 2014 nog een kwart. Het aantal kilometers van vrachtvervoerders uit Midden- en Oost-Europa die in Nederland laden of lossen is tussen 2014 en 2019 met 65% toegenomen. Tot deze landen behoren Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen, Roemenië en Bulgarije.

Polen halen Duitse vervoerders in

Duitse vervoerders legden in 2014, van alle Europese vrachtvervoerders, met 30 procent de meeste kilometers af in Nederland. In 2019 is dit aandeel afgenomen tot 24%, en is Duitsland voorbij gestreefd door Polen.

Het zware vrachtvervoer op de Nederlandse wegen groeit sneller dan het personen- en bestelautovervoer. Zware vrachtvoertuigen legden 7,5 miljard kilometer af, 12,6% meer dan vijf jaar eerder. Het aantal kilometers afgelegd door personenauto’s nam in dezelfde periode met 6,3% toe.