Uit de verkeersindicatoren van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat het vrachtverkeer in Vlaanderen in 2019 op werkdagen, aangroeide met 0,8%. In de coronacrisis daalde het vrachtverkeer tijdens het voorjaar 2020 stevig, maar in vergelijking met het personenverkeer was die terugval relatief beperkt én kort van duur. Terwijl begin oktober het personenverkeer 17% lager lag dan op hetzelfde moment vorig jaar, was er wel 1% meer vrachtverkeer op de Vlaamse snelwegen.

De drukste routes voor vrachtverkeer zijn de Antwerpse Ring (R1), de E17 tussen Antwerpen-Gent en dezelfde E17 tussen Gent en Kortrijk is de derde drukste snelweg. Dit leidt ook tot extra druk op de snelwegparkings. Daarom vindt het huidige proefproject met infoborden plaats langs de E17.

Overbezetting

‘Momenteel weten vrachtwagenchauffeurs niet of er een parkeerplaats vrij is op een snelwegparking en moeten zij dit gokken’, zegt Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters 5open VLD. ‘Dit leidt tot overbezetting op één parking terwijl er op de volgende parking misschien nog plaats vrij is. Door de bezettingsgraad in real time weer te geven via de dynamische borden en apps, hopen we de vrachtwagens beter te spreiden over de verschillende parkings.’

De actuele bezettingsgraad van de snelwegparkings langs de E17 in Kalken, Nazareth, Kruishoutem, Marke en Rekkem, in de rijrichting naar Frankrijk, zal tot einde dit jaar op de dynamische signalisatieborden boven de snelwegen te zien zijn, op momenten dat deze borden niet gebruikt worden om andere verkeersinformatie weer te geven. De bezettingsgraad wordt ook in de Truckmeister app van Be-Mobile weergeven.

‘Via deze app verschaffen we ook info over onder meer stilstaande voertuigen en afwijkende bandenspanning. Zo hopen we een trucker community te creëren en de hele logistieke keten te optimaliseren. De app zou zelfs gebruikt kunnen worden om verkeerslichten te optimaliseren’, aldus Gerd Nees, directeur logistiek bij Be-Mobile.

Open data

De bezettingsgraad van de parkings wordt gemeten aan de hand van bestaande of nieuwe infrastructuur, van data van de slagbomen tot inductielussen in het wegdek en parkeersensoren. Deze gegevens staan als open data ter beschikking in het Europese Datex II-formaat. Ze kunnen ook in andere apps worden geïntegreerd. In september 2020 heeft het AWV een nulmeting uitgevoerd op de snelwegparkings, zodat het na afloop van het proefproject een vergelijking kan maken.