MAN ziet in de vrachtwagen met brandstofcel de beste oplossing voor het langeafstandsvervoer. De voordelen zijn volgens het concern duidelijk: brandstofcellen veroorzaken bij gebruik geen schadelijke emissies en bovendien is de actieradius van ongeveer 800 kilometer dankzij de stroomopwekking aan boord groot genoeg voor trekkers in het langeafstandsvervoer.

Een tweede optie voor waterstofvoertuigen is de H2-verbrandingsmotor. Het verschil tussen de twee is het type motor. Voertuigen met brandstofcel hebben een elektrische motor aan boord die door de brandstofcel van stroom wordt voorzien. Een H2-verbrandingsmotor lijkt veel meer op conventionele vrachtwagenaandrijvingen, waarbij waterstof als brandstof wordt gebruikt.

Verbruik

Groot nadeel van de H2-verbrandingsmotor is het hogere verbruik. Daar staat tegenover dat de techniek relatief eenvoudig en robuust is. MAN ziet daarom in de verbrandingsmotor een ideale overbruggingstechniek.

MAN werkt in de Duitse deelstaat Beieren aan een consortium met infrabeheerders, transportbedrijven en universiteiten. Doel van de samenwerking is om in 2023 de eerste praktijkproeven te starten.