Op dit moment komen transporteurs niet in aanmerking voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Dat is onrechtvaardig, stelt TLN-directeur Jan Boeve. ‘Als een café dicht moet kan de kroegbaas die geen bier meer verkoopt maximaal 90.000 euro overheidssteun aanvragen. Maar de transporteur, die door de horecasluiting minder vervoert, krijgt helemaal niets. Dat valt echt niet te rijmen.’

Bij de totstandkoming van de TVL heeft het kabinet besloten dat alleen bedrijven in bepaalde sectoren een beroep kunnen doen op de tegemoetkoming. De transportsector valt daar niet onder. ‘Het is ons volstrekt onduidelijk waarom. Nu vallen zwaar getroffen ondernemers gewoon buiten de boot, terwijl hun omzet keldert’, zegt Boeve.

Voorzieningen

Vakbond CNV waarschuwt dat er wel voldoende voorzieningen moeten overblijven voor vrachtwagenchauffeurs. ‘We willen niet dezelfde situatie als in het voorjaar, toen chauffeurs onderweg vrijwel nergens terecht konden voor toiletbezoek of iets te eten’, zegt transport-bestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.

Volgens Van Rijssel voelden veel chauffeurs zich tijdens de intelligente lockdown van het afgelopen voorjaar als paria’s behandeld. ‘Bij het laden en lossen mochten ze bij veel panden niet naar binnen en onderweg stonden ze bij tankstations en restaurants vaak voor een gesloten deur. Dat moet dit keer echt beter worden geregeld.’