De truck zal worden gebruikt voor dagelijkse transportopdrachten door de Zweedse transporteur Ernst Express, die ook samenwerkte met Scania om trolleytrucks te testen.

140 vierkante meter

Voor de test heeft het bedrijf een 18 meter lange trailer uitgerust met in totaal 140 vierkante meter aan zonnecellen. In Zweden zijn die zonnecellen naar verwachting goed voor 14.000 kWh per jaar.

De partijen onderzoeken ook of de oplegger stroom kan leveren aan het net wanneer de vrachtwagen bijvoorbeeld in het weekend geparkeerd staat.

Uit simulaties concludeert Scania dat met de zonnetrailer een brandstofbesparing van 5 tot 10% mogelijk is. Een regio als Zuid-Spanje heeft 80 procent meer uren zonlicht, waardoor de besparing daar groter zou uitvallen.

Het project wordt gefinancierd door Vinnova, het innovatieagentschap van de Zweedse overheid. Naast Scania en Ernst Express zijn ook zonnecel-leverancier Midsummer, de universiteit in Uppsala en energiebedrijf Dalakraft betrokken bij de proef.